Zwolnienia z akcyzy od samochodów. Kogo będą dotyczyć? Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowuje deregulację

 

W ramach planowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii deregulacji przepisów dla przedsiębiorców planowane są także ułatwienia podatkowe. Jedno z nich rozszerza ulgę w podatku dochodowym na badania i rozwój, a kolejne dotyczy akcyzy.

 

Akcyza na samochody: rezygnacja przy celach badawczych

 

Powyższe ma dotyczyć samochodów osobowych, które będą wykorzystywane do celów badawczych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Z tego udogodnienia mogłyby skorzystać tylko centra badawczo-rozwojowe, które działają zgodnie z ustawą o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Dodatkowym warunkiem ma być zarejestrowanie takiego samochodu w szczególny sposób. Wymagana będzie tzw. rejestracja profesjonalna, przewidziana dla przedsiębiorców zajmujących się produkcją, dystrybucją lub badaniem pojazdów.

Prawo o ruchu drogowym przewiduje, że decyzja o profesjonalnej rejestracji pojazdów jest wydawana najdłużej na jeden rok. Centrum badawczo-rozwojowe będzie musiało uzyskać zaświadczenie o zwolnieniu z akcyzy z urzędu skarbowego po przedłożeniu dokumentu potwierdzającego rejestrację profesjonalną.

 

Akcyza na samochody: korzyści dla centrów motoryzacyjnych

 

Stawka akcyzy dla takich samochodów wynosi niemal jedną piątą ich wartości – 18,6 proc. Samochody z mniejszymi silnikami podlegają stawce 3,1 proc., a hybrydowe – zależnie od rodzaju i pojemności silnika – 9,3 proc. lub 1,55 proc. Przypomnijmy, że samochody z napędem w pełni elektrycznym i wodorowym są zwolnione z akcyzy.

Korzyści dla motoryzacyjnych centrów badawczo-rozwojowych mogą być nawet większe niż tylko te wynikające z niepłacenia akcyzy. Jeśli bowiem takie centrum spełni wszystkie warunki przewidziane dla zakupów na cele badań i rozwoju (B+R), to skorzysta też z ulgi w podatku dochodowym.

Jak zauważa Agnieszka Kisielewska, partner, doradca podatkowy w MDDP, taka podwójna korzyść byłaby możliwa, choć dotyczyłaby wyłącznie podmiotów posiadających status centrum badawczo-rozwojowego.

„Niewykluczone, że mogą zostać określone dodatkowe warunki, by przeciwdziałać nadużyciom w korzystaniu z tej ulgi, np. ewidencja przebiegu na wzór tej stosowanej do pełnego odliczenia VAT od aut osobowych” – zauważa nasza ekspertka.

 

***

#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >
https://www.rp.pl/podatki/art40163091-zwolnienia-z-akcyzy-od-samochodow-kogo-beda-dotyczyc-mrit-szykuje-deregulacje.