Zmiany w PON 2025: Kwestie ważne dla deweloperów

1. Jak w projekcie zmian przepisów traktowane będą trafostacje? Czy trzeba będzie opodatkować je podatkiem od nieruchomości od 2025 roku?

W zaprezentowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych brak jest bezpośredniej wzmianki na temat stacji transformatorowych. Nie oznacza to jednak, że tego typu obiekty będą poza zakresem opodatkowania. Bowiem wolnostojąca stacja transformatorowa rozumiana jako obiekt składający się z komponentu budowlanego (budynek trafostacji/kontenerowa obudowa) oraz komponentu technicznego (transformator) może być traktowana jako element składający się na sieć elektroenergetyczną, która została wymieniona jako przykład budowli w załączniku nr 4 do ustawy podatkowej. Wskazuje na to nowa definicja terminu „całość techniczno-użytkowa” oraz treść uzasadnienia do przedmiotowego projektu. Warto zaznaczyć, że z uwagi na nieprecyzyjność proponowanych zmian przepisów, niewykluczona jest konieczność opodatkowania od wartości również murowanego budynku trafostacji.

 

2. Jaki budynek może być częścią budowli „przejście dla pieszych: nadziemne i podziemne oraz ciąg pieszy”? Chodzi mi o zapis w definicji budynku dotyczący nowego załącznika nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Projekt nowej definicji budynku zawiera zastrzeżenie odnoszące się do budynków wchodzących w skład obiektów niejednorodnych lub kompleksowych takich jak np. oczyszczalnie ścieków lub obiekty sportowe.  Co istotne – w propozycji Ministerstwa Finansów takie zastrzeżenie dotyczy jednak tylko budowli wymienionych w pozycjach od 1 do 6 załącznika nr 4 do ustawy podatkowej. Wśród tej grupy obiektów, w pozycji 5. wymienione zostały: przejście dla pieszych: nadziemne i podziemne oraz ciąg pieszy. Jak wynika z uzasadnienia do projektu zmian,  w przypadku, gdy w  skład obiektu kompleksowego lub niejednorodnego będą wchodziły części spełniające przesłanki do kwalifikowania ich jako budynki, będą one stanowiły budynki i będą podlegały opodatkowaniu od powierzchni użytkowej. W tym kontekście wątpliwości budzi uwzględnienie przejść dla pieszych oraz ciągów pieszych w grupie obiektów kompleksowych lub niejednorodnych. Trudno jest bowiem wskazać przykład budynku, który mógłby stanowić część budowli wymienionych w pozycji 5. załącznika nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z drugiej strony, w dalszych pozycjach wspomnianego załącznika odnaleźć można przykłady innych obiektów kompleksowych, które mogą obejmować także budynki (np. port – poz. 13) , a nawet przykłady obiektów będących w całości budynkami (np. hangar – poz. 9 lub budynek nastawni kolejowej). W świetle ogłoszonego projektu zmian wymienione obiekty mają być traktowane jako budowle lub ich części i opodatkowane od swojej wartości pomimo, że spełniają przesłanki z nowej definicji budynku. Miejmy nadzieję, że te nieścisłości zostaną naprawione w trakcie dalszych prac legislacyjnych.

 

3. Jak będzie wyglądać kwestia opodatkowania placu tymczasowego dla potrzeb budowy, który może istnieć przez czas realizacji inwestycji, a po jej zakończeniu zostaje usunięty?

W kwestii sposobu opodatkowania podatkiem od nieruchomości utwardzonych placów postojowych, projekt nowych przepisów podatkowych niewiele zmienia. Takie place są zarówno dotychczas, jak i mają być po zmianach kwalifikowane dla celów podatkowych jako budowle. Warto jednak przypomnieć, że nowo powstałe obiekty podlegają opodatkowaniu dopiero od początku kolejnego roku. Dlatego jeśli wymieniony w pytaniu tymczasowy plac zostanie rozebrany przed końcem roku, w którym został wybudowany, nie trzeba będzie go zgłaszać do opodatkowania.

 

4. Czy znika pojęcie obiektu małej architektury?

Tak – w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych nie będzie już wzmianki, że obiekty małej architektury nie są budowlami. Potencjalnie może to prowadzić do zmiany praktyki przez niektóre organy podatkowe. Podatnicy nie powinni już powoływać się na ten argument. Pominięcie bezpośredniego wskazania obiektów małej architektury (OMA) jako wyłączonych z podatku od nieruchomości może prowadzić do dodatkowych sporów. Do tej pory praktyką było pomijanie niewielkich obiektów do opodatkowania, np. ławek,  wiat rowerowych, koszy na śmieci. Nie można wykluczyć, że organy podatkowe będą wykorzystywały brak OMA w przepisach w celu zwiększenia obciążeń, ale również jako pretekst do dodatkowych kontroli.

 

Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn