Zmiany w JPK – projekt nowelizacji rozporządzenia
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji 17 marca 2021 r. opublikowano projekt zmiany rozporządzenia dotyczącego JPK_V7M i JPK_V7K (rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług). Omawiany projekt jest obecnie przedmiotem konsultacji publicznych, w ramach których do 6 kwietnia br. można zgłaszać uwagi do treści projektu.
Omawiany projekt zawiera istotne zmiany w zakresie danych objętych obowiązkiem raportowania JPK, które mają dotyczyć m.in. następujących kwestii:
- Objęcie paragonów z NIP do 450 zł, stanowiących faktury uproszczone, zbiorczym raportowaniem wraz z pozostałymi transakcjami zaewidencjonowanymi w kasach rejestrujących, co oznacza rezygnację z obowiązku odrębnego wykazywania faktur uproszczonych, który miał objąć podatników od 1 lipca br.,
- Doprecyzowanie zakresów stosowania oznaczeń GTU poprzez odwołanie do klasyfikacji CN i PKWiU, m.in. w odniesieniu do usług niematerialnych objętych GTU_12,
- Rozszerzenie stosowania oznaczenia GTU_10 na części nieruchomości (np. lokale mieszkalne czy użytkowe),
- Ograniczenie stosowania oznaczenia TP do transakcji o wartości powyżej 15 000 zł,
- Wyłączenie zastosowania oznaczeń GTU do transakcji wykazanych za pomocą dokumentów oznaczonych jako RO lub WEW oraz wyłączenie stosowania oznaczeń procedur do transakcji wykazanych za pomocą dokumentów oznaczonych jako RO,
- Odejście od stosowania oznaczenia MPP do transakcji objętych obowiązkiem zastosowania MPP na rzecz stosowania tego oznaczenia do „transakcji objętej mechanizmem podzielonej płatności”,
- Wprowadzenie możliwości wykazania korekty podatku naliczonego na skutek zmniejszenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 86 ust. 19a ustawy o VAT za pomocą dokumentu wewnętrznego oznaczonego jako WEW.
Projektowane zmiany w założeniu mają ułatwić podatnikom poprawne raportowanie JPK i w odniesieniu do regulacji dotyczących zbiorczego raportowania paragonów stanowiących faktury uproszczone, czy też doprecyzowania zakresów stosowania oznaczeń GTU cel ten zdaje się być spełniony, gdyż kwestie te budziły liczne wątpliwości, a zaproponowane rozwiązania odpowiadają postulatom zgłaszanym przez podatników.
Istotne wątpliwości budzi natomiast kwestia rozszerzenia stosowania oznaczenia MPP, zarówno po stronie sprzedaży jak i zakupu, na transakcje objęte MPP, czyli również takie w których MPP zastosowano dobrowolnie. Biorąc pod uwagę, że o płatności w formie split payment decyduje nabywca w momencie dokonania płatności, w świetle projektowanych przepisów powstaje problem jak postąpić w przypadku transakcji niepodlegających obowiązkowi MPP, które zostały opłacone już po terminie złożenia JPK. Zważywszy że 30 dniowe i dłuższe terminy płatności są powszechnie stosowane w obrocie, na dzień złożenia JPK podatnicy mogą nie dysponować odpowiednimi informacjami. Ponadto, dane dotyczące płatności nie są automatycznie powiązane z ewidencją VAT. Zaproponowana regulacja byłaby szczególnie uciążliwa dla sprzedawców, którzy musieliby weryfikować wszystkie transakcje pod kątem tego czy zapłata została dokonana w formie MPP.
Zgodnie z projektem, zmiany miałyby wejść w życie częściowo od rozliczenia za kwiecień i częściowo za lipiec, z możliwością stosowania dotychczasowej schemy JPK przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Link do projektu nowelizacji znajduje się tutaj.