WSA pyta TSUE o błędy na fakturze
Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczania VAT z faktury zawierającej błędy w opisie towaru – z takim pytaniem prejudycjalnym zgłosił się wrocławski WSA do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Jak opisał WSA w pytaniu, sprawa dotyczy postępowania kontrolnego za luty i marzec 2013 roku, w którym organy podatkowe zakwestionowały prawo podatnika do odliczenia podatku VAT z faktur z błędnie wskazanym rodzajem towaru. To co jednak mogło mieć kluczowe znaczenie w analizowanej sprawie to fakt, iż w toku postępowania podatkowego (przed wydaniem decyzji) podatnik przedstawił wszelkie niezbędne wyjaśnienia oraz dokumenty źródłowe potwierdzające istnienie oraz szczegółowe cechy towarów będących przedmiotem transakcji – co nota bene zostało zaakceptowane przez organy podatkowe.
A teraz czas na chwilę refleksji nad dotychczasowym orzecznictwem TSUE. Otóż mało precyzyjny opis świadczonej usługi na wystawionej fakturze nie powinien ograniczać prawa podatnika do odliczenia VAT, takie wnioski płyną z niedawnego wyroku TSUE z dnia 15 września 2016 roku w sprawie Barlis 06 – Investimentos Imobiliarios e Turisticos SA przeciwko Autoridade Tributaria e Aduaneira (sygn. C-516/14). Trybunał Sprawiediwości zablokował wówczas zapędy fiskusa do kwestionowania odliczenia VAT, tylko z tego powodu, że sprzedawca błędnie opisał sprzedane usługi na wystawionej fakturze. Co istotne, wyrok ten przesądził, że formalne uchybienia w dokumentowaniu dokonywanych transakcji po stronie sprzedawcy nie pozbawiają nabywcy prawa do odliczenia, jeśli wykaże on, jakich usług zapłata dotyczy i że związane są one z działalnością opodatkowaną.
Miejmy nadzieję, że po pierwszym sukcesie i korzystnym wyroku TSUE, będzie można spodziewać się podtrzymania takiej wykładni prawa do odliczenia VAT również w polskiej sprawie. Precyzja opisu na fakturze może bowiem nabrać szczególnego znaczenia w kontekście rozwijanego już stopniowo centralnego rejestru faktur, gdy organy podatkowe będą mogły w zasadzie już w zautomatyzowany sposób filtrować taki zbiór dokumentów, np. pod kątem poszukiwania tzw. pustych faktur, a więc takich, za którymi faktycznie nie stały żadne transakcje, czy faktur dokumentujących zdarzenia niedające prawa do odliczenia.
Rozstrzygnięcie winno nastąpić w ciągu 16 miesięcy od daty wszczęcia postępowania przed Trybunałem. Tyle trwa średni czas oczekiwania na orzeczenie zainicjowane pytaniem prejudycjalnym.