Więcej elastyczności w certyfikatach rezydencji – czy zostanie na dłużej?
24 czerwca b.r. weszły w życie przepisy łagodzące wymogi w zakresie certyfikatów rezydencji w podatku u źródła w okresie zagrożenia koronawirusem.
Zmiany w powyższym zakresie zostały dodane do tzw. Tarczy 4.0. na ostatnim etapie prac parlamentarnych, mimo że środowiska przedsiębiorców domagały się ich od dłuższego czasu. Przewidują one aż 3 rodzaje usprawnień dla płatników:
- uwzględnianie certyfikatów, których okres ważności (12 miesięcy) liczony dla celów podatku u źródła upływa w okresie trwania stanów epidemicznych COVID-19 – do końca tych okresów i 2 miesiące po ich zakończeniu,
- możliwość posługiwania się kopiami certyfikatów w odniesieniu do wszystkich rodzajów i kwot płatności (wcześniej taka opcja dotyczyła tylko usług do kwoty 10 tys. zł rocznie per kontrahent) – w okresie trwania stanów epidemicznych COVID-19 i 2 miesiące po ich zakończeniu,
- uwzględnianie certyfikatów, które wskazywały, że dotyczą roku 2019 – w okresie trwania stanów epidemicznych COVID-19 i 2 miesiące po ich zakończeniu, pod dodatkowym warunkiem uzyskania od podatnika oświadczenia co do aktualności danych w nich zawartych.