VAT e-commerce: Czy warto stosować OSS?
Autor: Magdalena Jaworska, Wiktoria Prusak
OSS, MOSS, WSTO, SOTI – każdy, kto zajmuje się podatkami w e-commerce zna już te pojęcia. Od 1 lipca br. weszły w życie nowe zasady rozliczania transakcji transgranicznych (wysyłkowych) dokonywanych do konsumentów w UE. Nowe regulacje to nowe obowiązki ale również pewne uproszczenia w rozliczaniu VAT. Jednym z nich jest deklarowanie i płacenie z tytułu sprzedaży transgranicznej VATu należnego państwu konsumpcji poprzez procedurę tzw. jednego okienka (tj. za pośrednictwem jednej rejestracji w państwie identyfikacji).
Po przekroczeniu progu 10 000 EUR dla wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO), odnoszącego się do sprzedaży B2C łącznie do wszystkich krajów UE, dokonujący takich sprzedaży jest zobowiązany do rozliczenia dostawy ze stawką VAT obowiązującą w kraju członkowskim konsumpcji. W celu uniknięcia kłopotliwego dla przedsiębiorców rozliczania VAT osobno w każdym z państw, do którego zrealizowali WSTO, od 1 lipca 2021 r. wprowadzono procedurę rozliczenia VAT za pomocą procedury One Stop Shop (OSS).
Rozbudowa procedury MOSS w OSS
Przed wejściem w życie Pakietu VAT e-commerce przedsiębiorca rozliczając usługi telekomunikacyjne, nadawcze lub świadczone drogą elektroniczną (TBE) na rzecz osób fizycznych z zagranicy, nieprowadzących działalności gospodarczej, mógł rozliczyć się za pomocą małego punktu kompleksowej obsługi (procedura MOSS). W przypadku skorzystania z procedury MOSS świadczący usługi mieli możliwość rozliczenia VAT należnego z tytułu świadczenia usług TBE na rzecz konsumentów w państwach członkowskich, w których nie mieli siedziby działalności gospodarczej, za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. Procedura MOSS pozwalała uniknąć rejestracji oraz obowiązków związanych z rozliczeniem VAT w państwach członkowskich usługobiorców.
Co istotne, podatnicy którzy do końca czerwca br. stosowali procedurę MOSS, w przypadku podjęcia decyzji o kontynuacji rozliczania VAT w dotychczasowej formule zostaną automatycznie przypisani do procedury OSS, bez konieczności informowania o tym fakcie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Powyższe zostało potwierdzone w komunikacie wydanym przez Departament Poboru Podatków (pismo z dnia 19 maja br.).
Zakres przedmiotowy OSS
Procedura OSS to procedura szczególna umożliwiająca rozliczenie VAT z określonych transakcji B2C podlegających opodatkowaniu w różnych krajach UE w jednej deklaracji OSS składanej w państwie identyfikacji. Korzystanie z tej procedury ma charakter fakultatywny. W ramach OSS istnieją dwa rodzaje procedur: procedura unijna dla przedsiębiorstw z siedzibą w UE i procedura nieunijna dla przedsiębiorstw z siedzibą poza UE.
Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 lipca 2021 r. procedura OSS obejmuje swoim zakresem:
- WSTO;
- dostawy towarów w państwie członkowskim (dostawy krajowe) dokonywane przez interfejsy elektroniczne ułatwiające dokonywanie sprzedaży wysyłkowej, zgodnie z art. 7a ustawy o VAT;
- usługi TBE;
- usługi świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji.
Zgłoszenie do OSS
Zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej należy złożyć w państwie członkowskim identyfikacji. Co do zasady państwem identyfikacji będzie to państwo członkowskie, w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej. W przypadku podatników spoza UE znaczenie dla ustalenia państwa identyfikacji dla celów OSS będzie mieć miejsce wysyłki towarów. W Polsce zgłoszenia dokonujemy na formularzu VIU-R (OSS). Właściwym urzędem skarbowym do złożenia zgłoszenia jest Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście. Do identyfikacji podatnika na rzecz procedury unijnej wykorzystywany jest posiadany już numer VAT. Podatnicy nie otrzymują więc całkowicie odrębnego numeru, są natomiast umieszczani w prowadzonym na potrzeby procedury OSS rejestrze.
Co istotne, jeżeli podatnik zdecyduje się zarejestrować na potrzeby procedury unijnej musi deklarować i płacić podatek VAT w ramach OSS dla wszystkich usług lub dostaw mogących być przedmiotem tej procedury. Nie może on deklarować i rozliczać ich wybiórczo, tzn. część w deklaracji VAT właściwej dla OSS, a część w krajowych deklaracjach podatkowych państw członkowskich konsumpcji. Pomimo więc uproszczenia rozliczania VAT, któremu służy procedura OSS warto się jednak zastanowić, czy rzeczywiście opłaci się ją stosować. W pewnych bowiem sytuacjach, rozliczenia VAT poprzez lokalne deklaracje VAT może być korzystniejsze.
Przykład 1
Czy można pozostać zarejestrowanym na VAT w jednym kraju UE np. w Niemczech, ale inne kraje rozliczać w ramach OSS?
Podatnik musi deklarować i płacić podatek VAT w ramach OSS dla wszystkich usług lub dostaw mogących być przedmiotem tej procedury. Nie jest możliwe rozliczanie wybiórcze, tzn. część z tych transakcji w deklaracji VAT właściwej dla OSS, a część w krajowych deklaracjach podatkowych państw członkowskich konsumpcji. Dostawy krajowe dokonywane w Niemczech będą rozliczane w krajowych deklaracjach (o ile takie występują), natomiast WSTO dokonywane do Niemiec musi być rozliczane w ramach OSS.
Przykład 2
Podatnik mający siedzibę w PL dokonuje WSTO i świadczy usługi z miejscem opodatkowania w innym kraju UE (konsumenta). Chciałby zarejestrować się dla OSS unijnego i deklarować na tej podstawie tylko świadczenie usług. VAT z tytułu pozostałej sprzedaży chciałby deklarować w polskiej deklaracji. Czy tak można ?
Dla celów OSS (procedury unijnej) podatnik musi deklarować wszystkie dostawy towarów/ usług podlegające tej procedurze. Deklarowanie usług opodatkowanych w kraju konsumenta odrębnie nie będzie możliwe po wyborze procedury OSS.