Ustawa GloBE na końcowym etapie legislacyjnym
Polski Parlament uchwalił ustawę z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa czeka na podpis Prezydenta RP.
Ustawa z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych [tu: ustawa GloBE] implementuje do polskiego porządku prawnego wymogi dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii [Dyrektywa]. Dyrektywa powinna była zostać wprowadzona do krajowych porządków prawnych państw członkowskich UE ze skutkiem od 1 stycznia 2024 r. Polska (podobnie jak jeszcze tylko Hiszpania, Portugalia i Cypr) nie zdołała implementować Dyrektywy na czas – z tego też względu przepisy ustawy GloBE będą obowiązywać, zasadniczo, od 1 stycznia 2025 r.
Na mocy ustawy GloBE jednostki wchodzące w skład krajowych i międzynarodowych grup – o skonsolidowanych przychodach przekraczających 750 mln euro w co najmniej 2 z 4 lat poprzedzających rok podatkowy – będą obowiązane do wyliczenia efektywnej stawki podatkowej [ETR], zaraportowania szeregu danych i ewentualnej zapłaty podatku wyrównawczego (ang. top-up tax), najczęściej w kraju swojej siedziby.
Przebieg procesu legislacyjnego w polskim Parlamencie
Projekt ustawy GloBE wpłynął do Sejmu RP w dniu 25 września br. I czytanie tego projektu odbyło się 10 października, a w jego wyniku projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych [KEP]. 17 października KEP zawnioskowała do Sejmu RP o uchwalenie ustawy GloBE.
II czytanie projektu odbyło się 6 listopada 2024 r. Na jego skutek projekt wrócił do KEP – podczas prac w KEP zaproponowano kolejne poprawki.
III czytanie projektu odbyło się jeszcze 6 listopada 2024 r. Za ustawą opowiedzieli się przede wszystkim posłowie Koalicji 15 października. Uchwalona ustawa została przekazana Marszałkowi Senatu oraz Prezydentowi RP. Senat RP nie wniósł poprawek do ustawy GloBE – w konsekwencji ta została przekazana Prezydentowi RP do podpisu w dniu 7 listopada 2024 r.
Prezydent RP może podpisać ustawę, złożyć do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją RP albo przekazać ustawę Sejmowi RP do ponownego rozpatrzenia.
Treść uchwalonej ustawy znajdziecie Państwo pod tym linkiem.
Wybrane aspekty ustawy GloBE
- Trzy nowe podatki GloBE i podatnicy GloBE
Ustawa GloBE wprowadza trzy nowe podatki:
- globalny podatek wyrównawczy,
- krajowy podatek wyrównawczy,
- podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
Podatnikami globalnego podatku wyrównawczego będą zlokalizowane na terytorium Polski jednostki dominujące najwyższego szczebla grupy międzynarodowej.
Podatnikami krajowego podatku wyrównawczego będą z kolei, co do zasady, zlokalizowane w Polsce jednostki składowe grupy międzynarodowej lub grupy krajowej.
Podatnikami podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków będą zlokalizowane na terytorium Polski jednostki składowe grupy międzynarodowej – o ile w państwie jednostki dominującej najwyższego szczebla, zasadniczo, nie obowiązuje zasada włączenia dochodu do opodatkowania (IIR – Income Inclusion Rule).
- Trzy zasady GloBE
Posiadanie statusu podatnika któregokolwiek z trzech podatków GloBE ma związek z podstawowymi zasadami rządzącymi tym systemem, tj.
- kwalifikowaną zasadą włączenia dochodu do opodatkowania (IIR),
- kwalifikowaną zasadą niedostatecznie opodatkowanych zysków (ang. UTPR – Undertaxed Profits Rule)
- zasada opodatkowania tzw. kwalifikowanym krajowym podatkiem wyrównawczym (ang. QDMTT – Qualified Domestic Minimum Top-Up Tax).
Opis funkcjonowania poszczególnych zasad GloBE będzie przedmiotem osobnego omówienia, aczkolwiek kluczową z punktu widzenia reżimu GloBE zasadą (określaną w praktyce jako „zasada podstawowa”) jest zasada IIR, zgodnie z którą, co do zasady, podatek wyrównawczy płacony będzie w państwie siedziby jednostki dominującej niezależnie od tego czy jest należny od jednostek składowych czy też od niej samej.
- ETR – efektywna stawka podatku GloBE
Polskie jednostki należące do ww. grup podlegających GloBE staną przed wyzwaniem, jakim będzie odpowiednie skalkulowanie ETR (effective tax rate) – efektywnej stawki opodatkowania. W zależności od sytuacji to wyzwanie może być bardzo pracochłonne (gdy konieczne będzie przeprowadzenie tzw. pełnej kalkulacji ETR) – w określonych sytuacjach (i jedynie w odniesieniu do lat 2024-2026) możliwe będzie również obliczenie tzw. uproszczonej ETR (w ramach tymczasowej bezpiecznej przystani CBCR).
- Podatek wyrównawczy GLOBE do zapłaty
ETR niższa niż 15% może się wiązać z koniecznością zapłaty podatku wyrównawczego, zwłaszcza gdy dana jednostka składowa dokonująca obliczenia jest spółką korzystającą z różnego rodzaju preferencji podatkowych, w tym ulg podatkowych czy też obniżonej stawki CIT.
Pozytywnie na obliczenie podatku wyrównawczego GloBE wpłynie posiadanie odpowiedniego tzw. substratu majątkowo-osobowego, tj. sumy obliczonych dla wszystkich jednostek składowych zlokalizowanych w danej jurysdykcji kwot wyłączeń z tytułu:
- płac oraz
- rzeczowych aktywów trwałych.
Jednostki składowe, które zatrudniają m.in. pracowników oraz posiadają rzeczowe aktywa trwałe znajdują się – z punktu widzenia GloBE – w korzystniejszej sytuacji niż podmioty, które nie wykorzystują w swojej działalności składowych substratu majątkowo-osobowego.
- Sprawozdania GloBE
Przepisy ustawy GloBE przewidują również konieczność wykonania licznych sprawozdań. Polskie jednostki składowe mogą być w szczególności zobowiązane do złożenia informacji o opodatkowaniu wyrównawczym – w tym względzie będzie jednakże możliwe wyznaczenie innego podmiotu (o ile spełnione zostaną stosowne wymogi).
Termin na złożenie tej informacji będzie – co do zasady – wynosił 15 miesięcy liczonych od zakończenia danego roku podatkowego (18 miesięcy – w przypadku pierwszego roku, za który dana grupa wejdzie w zakres stosowania wymogów GloBE).
Podatnicy ww. podatków (przewidzianych w ustawie GloBE) będą również – zasadniczo – obowiązani do składania zeznań o wysokości należnego podatku wyrównawczego i zapłaty tego podatku. Złożenie tych zeznań będzie, co do zasady, następować w terminie do końca 18. miesiąca następującego po zakończeniu danego roku podatkowego (21. miesiąca – w przypadku pierwszego roku, za który dana grupa wejdzie w zakres stosowania wymogów GloBE). W tym przypadku będzie również możliwość wyboru stosowania ww. obowiązków (składanie zeznań, zapłata podatku) przez jedną jednostkę składową wchodzącą w skład tej samej grupy będącą podatkiem tego samego podatku (o ile obowiązki będą dotyczyły w Polsce co najmniej dwóch takich jednostek).
- Opcja wyboru stosowania przepisów GloBE od 1 stycznia 2024 r.
Jak wskazano powyżej, ustawa GloBE będzie, co do zasady, obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. Niemniej ustawa ta przewiduje możliwość złożenia, w okresie od 1 marca 2026 r. do 30 maja 2026 r., oświadczenia o wyborze stosowania przepisów ustawy GloBE w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego od 1 stycznia 2024 r. W konsekwencji takiego wyboru (co istotne, dobrowolnego lecz nieodwołalnego), jednostki składowe grupy będą zobowiązane do stosowania kluczowych wymogów przewidzianych w ustawie GloBE ze skutkiem wstecznym, tj. począwszy od 1 stycznia 2024 r.
Skorzystanie z wyboru stosowania przepisów GloBE począwszy od 1 stycznia 2024 r. powinno być poprzedzone wnikliwą analizą dokonaną zarówno z perspektywy polskich jednostek składowych wchodzących w skład międzynarodowych grup, jak i jednostek dominujących dla takich grup (w tym gdy te jednostki są zlokalizowane w Polsce).
- Opinie (w tym zabezpieczające) w zakresie opodatkowania wyrównawczego GloBE
Ustawa GloBE wprowadza możliwość występowania do:
- Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego, oraz
- Szefa Krajowej Administracji Skarbowej – z wnioskiem o wydanie opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego.
O ile ww. instytucje mogłoby okazać się przydatne z punktu widzenia podmiotów mających wątpliwości co do ciążących na nich w Polsce obowiązków wynikających z ustawy GloBE, wadą tego rozwiązania pozostaje wysokość opłat za wydanie ww. opinii oraz długi czas oczekiwania na ich wydanie.
W przypadku obydwu opinii wysokość opłat koniecznych do wniesienia przez zainteresowanych sięga 65 000 zł.
Zachęcamy do składania nam Państwa uwag i spostrzeżeń, to przekażemy do ministerstwa. Kontakt do nas to:
Monika Dziedzic | monika.dziedzic@mddp.pl | (+48) 501 104 156 |
Łukasz Kumkowski | lukasz.kumkowski@mddp.pl | (+48) 660 428 394 |
Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.