TSUE daje zielone światło krajowym podatkom cyfrowym?
3 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyroki, w których między innymi uznał, że wprowadzenie podatku obrotowego, którego ciężar ponoszą w głównej mierze przedsiębiorstwa kontrolowane przez podmioty zagraniczne (ze względu na wysokość obrotu) jest zgodne z przepisami prawa unijnego. Wyroki dotyczyły węgierskich przepisów podatkowych. W praktyce jednak orzeczenia te mogą oznaczać, że TSUE dał zielone światło wprowadzeniu w poszczególnych państwach UE podatków cyfrowych od obrotu osiąganego przez przedsiębiorstwa działające w sieci.
OECD oraz Unia Europejska od kilku lat wskazują na potrzebę dokonania zmian w prawie podatkowym, tak aby efektywnie i sprawiedliwie opodatkować gospodarkę cyfrową. Jednak dopiero w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy prace nad propozycjami rozwiązań na poziomie międzynarodowym zdecydowanie przyspieszyły. Dlatego też, wiele państw na całym świecie (w tym również w UE) – nie czekając na osiągnięcie międzynarodowego konsensusu – wprowadziło w swoich jurysdykcjach podatki od obrotu osiąganego za pośrednictwem technologii cyfrowych (tzw. podatki cyfrowe). Inne planują , w najbliższym czasie wprowadzenie tego rodzaju podatków.
Na Węgrzech, obowiązuje podatek specjalny dla określonych sektorów oraz podatek od reklamy. Pierwszy z nich dotyczy podmiotów, których zdolność wniesienia wkładu do danin publicznych przewyższa ogólny obowiązek podatkowy. Opodatkowaniu podlega między innymi działalność telekomunikacyjna oraz sprzedaż detaliczna. Drugi z nich dotyczy rezydentów, jak i nierezydentów tego kraju, którzy osiągają na terytorium Węgier przychód ze sprzedaży czasu reklamowego lub przestrzeni reklamowej (również cyfrowej). Obowiązek podatkowy z tytułu tego podatku ciąży na dostawcy usług reklamowych, który zobowiązany jest do zarejestrowania się na terytorium Węgier do celów podatkowych.
Węgierskie sądy powzięły wątpliwość co do zgodności z przepisami UE obu wskazanych podatków. W związku z tym zwróciły się do TSUE z pytaniami prejudycjalnymi dotyczącymi dwóch głównych wątpliwości:
- czy zgodnie z prawem UE jest wprowadzenie podatku obrotowego, którego silnie progresywny charakter powoduje, że jego rzeczywisty ciężar ponoszą głównie przedsiębiorstwa zagraniczne;
- czy prawo UE nie stoi na przeszkodzie nakładaniu na podmioty świadczące usługi w zakresie reklamy mające siedzibę w innym państwie członkowskim obowiązek dokonania rejestracji na potrzeby podatku od reklamy, podczas gdy podmioty krajowe są zwolnione z tego obowiązku ze względu na podleganie opodatkowaniu innymi podatkami obowiązującymi w tym państwie.