Składka reklamowa – czyli podatek reklamowy, medialny i cyfrowy w jednym?
2 lutego 2021 r. opublikowany został projekt ustawy wprowadzającej składkę reklamową. Zgodnie z projektem – nowym obciążeniem będą objęte podmioty gospodarcze osiągające przychody z reklamy konwencjonalnej oraz internetowej. Proponowana ustawa może mieć bardzo daleko idące skutki dla całej branży medialnej i reklamowej oraz przedsiębiorstw gospodarki cyfrowej. Ustawa miałaby wejść w życie 1 lipca 2021 r.
Raczej podatek niż składka
Na początek warto zwrócić na pewną fundamentalną wątpliwość dotyczącą proponowanej daniny.
Przedstawiony przez Ministerstwo Finansów projekt wprowadza „składkę”, jednak z założeń nowych przepisów wynika, że blisko tej daninie do spełnienia wszystkich cech „podatku”. Nie ukrywa tego również samo Ministerstwo Finansów, wskazując w uzasadnieniu do projektu ustawy, że założenia daniny zostały oparte na obowiązujących w innych krajach przepisach dotyczących podatku reklamowego (np. na Węgrzech) oraz podatku cyfrowego.
Co więcej, ze składkami mamy do czynienia w przypadku istnienia ekwiwalentności (odpłatności) świadczeń. Oznacza to, że wpłacenie składki musi wiązać się z późniejszym otrzymaniem przez płatnika ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego. Tymczasem proponowane przepisy przewidują, że większość przychodów ze składek (65%) zostanie przekazana na finansowanie funduszy całkowicie niezwiązanych z działalnością podmiotów objętych składką – tj. NFZ oraz ochroną zabytków. Co więcej, pozostała część przychodów (35%) zostanie wpłacona do funduszu dotyczącego mediów i rozdzielona na niektórych płatników składki według bliżej niesprecyzowanego mechanizmu (będzie przeznaczona dla arbitralnie wybranych podmiotów z branży).
Dlatego też, warto podkreślić, że – pomimo, że na pierwszy rzut oka można odnieść inne wrażenie – to jednak przedstawiony projekt przepisów ma wprowadzić dwa rodzaje danin publicznych, które w swojej konstrukcji stricte nawiązują do:
Za towary kwalifikowane uznawane będą kwalifikowane produkty lecznicze, suplementy diety, wyroby medyczne oraz napoje z dodatkiem substancji słodzących.
Przychody mają być liczone w skali roku finansowego,
W 2021 r. – ze względu na to, że ustawa miałaby wejść w życie od drugiego półrocza tego roku – ww. progi byłyby odpowiednio obniżone.
Składka od reklamy internetowej
Przepisy dotyczące składki reklamowej oparte są na założeniach tzw. podatków od usług cyfrowych, które wprowadzane są w niektórych państwach UE (przy czym są jednoznacznie negatywnie oceniane zarówno przez OECD, jak również instytucje unijne).
Składka od reklamy internetowej będzie dotyczyła usługodawców, którzy świadczą na terytorium Polski reklamę internetową (usługę reklamy internetowej).
Zgodnie z proponowanymi przepisami, reklama internetowa to usługa cyfrową, która umożliwia usługobiorcy skierowanie reklamy do odbiorcy, w szczególności poprzez wyświetlenie lub odtworzenie w postaci materiału dźwiękowego, lub audiowizualnego na urządzeniu odbiorcy. Skierowanie reklamy musi być zależne od danych zebranych o odbiorcy, czyli w szczególności od:
- podatku reklamowego i medialnego – składka od reklamy konwencjonalnej;
- podatku cyfrowego – składka od reklamy internetowej.
- dostawcy usług medialnych;
- nadawcy w rozumieniu przepisów o radiofonii i telewizji;
- podmioty prowadzące kino;
- podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym;
- wydawcy w rozumieniu prawa prasowego.
- nadawania reklamy w telewizji i w radiu, wyświetlania reklamy w kinie, umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy – podstawę składki stanowią przychody ponad kwotę 1 mln PLN rocznie;
- zamieszczania reklamy w prasie (usługi reklamowe) – podstawę stawki stanowią przychody ponad 15 mln PLN rocznie.
Wysokość składki od reklamy konwencjonalnej | Reklama telewizji, radiu, kinie lub nośniku zewnętrznym | Reklama w prasie | ||
Przychody od 1 mln PLN do 50 mln PLN | Przychody powyżej 50 mln PLN | Przychody od 15 mln EUR do 30 mln EUR | Przychody powyżej 30 mln PLN | |
Reklama towarów innych niż kwalifikowane | 7,5% podstawy składki | 10% nadwyżki przychodów ponad ww. kwotę | 2% podstawy składki | 6% nadwyżki przychodów ponad ww. kwotę |
Reklama towarów kwalifikowanych | 10% podstawy składki | 15% nadwyżki przychodów ponad ww. kwotę | 4% podstawy składki | 12% nadwyżki przychodów ponad ww. kwotę |
- preferencji odbiorcy (obecnych i przewidywanych) wynikających z profilu reklamowego odbiorcy (reklama profilowana);
- danych wynikających bezpośrednio z działania odbiorcy (reklama kontekstowa).
- usługi prowadzące do stworzenia profilu reklamowego odbiorcy, w tym usługi analityczne i badające ruch odbiorcy w sieciach telekomunikacyjnych;
- usługi sprzedaży danych;
- usługi aukcji reklam i dostępu do mechanizmów giełd reklam.
- przychody usługodawcy lub skonsolidowane przychody grupy podmiotów, do której należy usługodawca przekraczają 750 mln EUR (globalnie) w ciągu roku oraz
- przychody usługodawcy lub skonsolidowane przychodu grupy podmiotów, do której należy usługodawca z tytułu świadczenia reklamy internetowej na terytorium RP przekraczają 5 mln EUR (lokalnie) w ciągu roku.