Rok podatkowy w podatku minimalnym

Według ogólnej zasady, w podatku minimalnym rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. W przepisach dopuszczono  możliwość jego przesunięcia w zależności od decyzji danego podatnika, wyrażonej m.in. w statucie lub w umowie spółki. Niemniej nawet w tej sytuacji rok podatkowy obejmuje zasadniczo dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych. W pewnych okolicznościach okres ten może być krótszy lub dłuższy.

Od określenia ram czasowych roku podatkowego uzależnionych jest terminowe wykonanie obowiązków przewidzianych w prawie podatkowym, w tym tych uregulowanych w ustawie o CIT.

Nabiera to szczególnego znaczenia w sytuacji, gdy podatnik może skorzystać z przewidzianych przez ustawodawcę przywilejów, w tym wyłączeń z opodatkowania podatkiem minimalnym. Aby wykluczyć podatnika z podatku minimalnego  należy bowiem porównać niekiedy wyniki podatkowe aż z trzech lat poprzedzających dany rok podatkowy. Stąd niezwykle istotne jest prawidłowe określenie nie tylko właściwych danych, ale i okresu, z którego je pozyskać.

Co jeśli poprzedni rok podatkowy jest krótszy?

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [DKIS] z 20 czerwca 2024 r.[1] spółka wskazała, że w 2023 r. jej rok podatkowy pokrywał się z rokiem kalendarzowym. Niemniej w związku z podjęciem decyzji o przejściu na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (estońskim CIT) od 1 marca 2024 r., wnioskodawca zamknął księgi podatkowe już w lutym i w konsekwencji następny rok podatkowy trwał dla niego jedynie od stycznia do lutego 2024 r. W tym okresie spółka osiągnęła stratę, a jej przychody były o 30% niższe niż w poprzednim roku podatkowym, w związku z czym rozważała, czy pomimo skróconego poprzedzającego roku podatkowego, może skorzystać z wyłączenia z opodatkowania minimalnym CIT.

Co istotne, w sprawie nie zaistniały jakiekolwiek pozostałe warunki, których spełnienie mogłoby wyłączyć stosowanie przepisów o podatku minimalnym. Podatnik nie rozpoczynał bowiem działalności, nie był małym podatnikiem, a jego wspólnikami nie były wyłącznie osoby fizyczne. Nie można było również mówić o wykluczeniu go z systemu tego podatku ze względu na udział w grupie, która osiągnęła wskaźnik rentowności w wysokości co najmniej 2% (przy spełnieniu dodatkowych przesłanek).

Zdaniem organu, wnioskodawca osiągając w okresie styczeń-luty 2024 r. przychody o 30% niższe niż w poprzednim roku podatkowym (obejmującym pełny rok kalendarzowy) spełnił warunek uprawniający go do zastosowania  wyłączenia z opodatkowania podatkiem minimalnym. Tym samym potwierdził, że w uzasadnionych okolicznościach, podatnik badając przesłankę wyłączenia, może przyjąć dane porównawcze za rok, który nie jest równy 12 miesiącom.

Wyłączenie z podatku minimalnego obejmie też rok sprzed nowelizacji przepisów

W podobnym duchu DKIS zinterpretował warunek osiągnięcia wskaźnika rentowności w wysokości co najmniej 2% w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, który również może wykluczyć podatnika z opodatkowania tą daniną.

Zgodnie ze stanem faktycznym interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2024 r.[2], podatkowa grupa kapitałowa [PGK] planuje zmienić swój rok podatkowy trwający od grudnia do końca listopada roku następnego. Nowy rok podatkowy PGK zostanie zrównany z rokiem kalendarzowym. W konsekwencji, pierwszy po zmianie rok podatkowy będzie trwać 13 miesięcy, tj. od 1 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. Zmiana spowoduje, że okres funkcjonowania PGK zostanie wydłużony o miesiąc (do 31 grudnia 2026 r.).

Analizując możliwości wyłączenia z opodatkowania minimalnym CIT, PGK ustaliła, że w roku podatkowym trwającym od 1 grudnia 2022 r. do 30 listopada 2023 r., udział jej dochodu ze źródła przychodów innych niż zyski kapitałowe w przychodzie z tego samego źródła przekroczył 2%.

Przepis wyłączający wszedł jednak w życie dopiero 1 stycznia 2023 r., tj. w trakcie roku podatkowego, w którym PGK osiągnęła wymagany wskaźnik rentowności, co sprawiło, że powzięła wątpliwość, czy regulacja ta ma w tym przypadku zastosowanie.

Uzasadniając wydaną interpretację organ przyznał rację wnioskodawcy, że warunek należy w analizowanej sprawie uznać za spełniony, niezależnie od tego, że dane podatkowe, które to umożliwiły pochodzą z okresu sprzed wejścia w życie komentowanego wyłączenia.

Raz jeszcze więc organ potwierdził, że badając przesłanki do wykluczenia z opodatkowania podatkiem minimalnym, należy kierować się wykładnią językową i stosować dane z lat podatkowych wprost określonych w przepisach.

[1] Sygn. 0111-KDIB1-1.4010.189.2024.2.AW.

[2] Sygn. 0114-KDIP2-2.4010.247.2024.1.ASK.

Biuletyn Minimalnego Podatku Dochodowego

Zważywszy na stopień skomplikowania zagadnienia, nasi eksperci przygotowali biuletyn, który zawiera kompleksowy przegląd interpretacji indywidualnych wydanych w tym zakresie przez Krajową Administrację Skarbową.

Zachęcamy do lektury, a w przypadku pytań do kontaktu z autorami!



Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn