Projekt zmiany ustawy o CIT i PIT po konsultacjach publicznych
Ministerstwo Finansów odniosło się do uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych do projektu o zmianie ustawy o CIT i PIT. W przypadku części uwag, choć zostały one uwzględnione przez Ministerstwo, na zaspokojenie ciekawości na temat kształtu przepisów we wskazanym zakresie, trzeba będzie jeszcze poczekać. Przykładem tego typu uwag są:
- Wskazanie kryteriów, na podstawie których organ będzie mógł dokonać odmowy rozpoznania lub recharakteryzacji transakcji – kryteria zostaną wskazane w rozporządzeniu wykonawczym,
- Określenie zawartości bazy kosztowej w przypadku metody koszt plus oraz marży transakcyjnej netto w kontekście zakwalifikowania usług jako safe harbours zostanie doprecyzowane w rozporządzeniu do ustawy,
- Doprecyzowanie, czy podatnicy powinni być zobowiązani do stosowania rodzaju stopy bazowej oraz marży obowiązującej na dzień zawarcia umowy pożyczki przez cały okres trwania pożyczki, czy też co najmniej raz w roku dostosowywać te dwa wskaźniki do poziomów publikowanych przez Ministerstwo Finansów,
- Doprecyzowanie, w jaki sposób określać wartość transakcji kontrolowanej,
- Doprecyzowanie, co należy rozumieć przez dzień poprzedzający dzień realizacji operacji gospodarczej na potrzeby przeliczenia wartości transakcji wyrażonej w walucie innej niż PLN,
- Wskazanie, w jaki sposób rozumieć metody wykorzystywane do weryfikacji cen transferowych w rozporządzeniu wykonawczym,
- Doprecyzowanie warunków dokonania korekty cen transferowych, w tym w zakresie terminu dokonania korekty, (o czym informowaliśmy Państwa w ramach komentarza do konsultacji międzyresortowych).
- Zwolnienie z obowiązków dokumentacyjnych dla transakcji pomiędzy dochodowymi podmiotami krajowymi, które nie korzystają ze zwolnień z opodatkowania.
- Ministerstwo wskazało, że z katalogu instrumentów kreujących powiązania o charakterze kapitałowym nie zostaną wyłączone powiązania wynikające z posiadania jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych wskazując, że struktury FIZ / FIZAN są częstym narzędziem optymalizacji podatkowych,
- Ministerstwo pozostawiło powiązania osobowe, kontrolne oraz rodzinne wskazując, że celem wprowadzanych zmian jest objęcie szerszego zakresu powiązań (nie tylko kapitałowych), jak również powiązań wynikających z zarządzania i kontrolą podmiotem o charakterze nieformalnym.
- Doprecyzowanie, że do podpisania oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji wystarczy jedna z osób uprawnionych do reprezentacji,
- Akceptacja analiz danych porównawczych sporządzonych zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2017 r., pod warunkiem ich aktualności przez okres 3 lat.
- Wyłączenie dokumentacji grupowej z obowiązku składania jej wraz z informacją o grupie podmiotów (CBC) (żądanie jej dostarczenia jedynie w ramach czynności sprawdzających),
- Ministerstwo wskazało, że podmiot zobowiązany do posiadania lokalnej i grupowej dokumentacji cen transferowych odpowiada za zgodność treści dokumentacji z odpowiednimi regulacjami i jej kompletność (w tym również w zakresie dokumentów przekazanych przez grupę),
- Ministerstwo wskazało, że dokumentacja grupowa powinna swoim zakresem obejmować wszystkie linie biznesowe w ramach grupy kapitałowej, a nie jedynie linię biznesową, do której przynależy podatnik.
- Przeformułowanie, że metody tradycyjne i zysku transakcyjnego stosowane będą wyłącznie do weryfikacji rynkowego charakteru cen stosowanych pomiędzy podmiotami powiązanymi, a nie do ich ustalania przez podatników, co pozostawia podatnikom swobodę w wyborze metody ustalania cen w ramach transakcji wewnątrzgrupowych w zależności od rodzaju transakcji, okoliczności,
- Ministerstwo nie zdecydowało się na rozróżnienie „bezpiecznego” poziomu oprocentowania pożyczek w zależności od wiarygodności finansowej podmiotów wskazując, że celem wprowadzenia regulacji jest uproszczenie w zakresie dokumentowania transakcji finansowych o niewielkiej wartości i niskim profilu ryzyka. Wprowadzenie dodatkowych kryteriów stosowania uproszczenia (np. w zakresie oceny wiarygodności finansowej) nie pozwoliłby na realizację tego celu,
- Ministerstwo utrzymało w mocy zasadę, że uproszczenia w zakresie analiz porównawczych dotyczą wyłącznie transakcji pożyczek z uwagi na fakt, że celem regulacji jest wprowadzenie uproszczenia dla niewielkich i nieskomplikowanych transakcji finansowych, a nie zostaną nią objęte wszystkie typy transakcji finansowych (jak np. gwarancje, cash pooling), co do których niezbędne mogą być dodatkowe analizy.
- Doprecyzowanie obowiązku zastosowania narzutu do refakturowania oraz ograniczenie limitu usług świadczonych na rzecz podmiotów niepowiązanych – transakcje obejmujące refakturę kosztów same z siebie nie stanowią usług o niskiej wartości dodanej. Wprowadzono limit usług o niskiej wartości dodanej świadczonych również na rzecz podmiotów niepowiązanych i niepowodujących utraty prawa do skorzystania z uproszczenia,
- Ministerstwo pozostawiło rekomendowany poziom narzutu zysku na kosztach w przypadku usług o niskiej wartości dodanej na poziomie nie wyższym niż 5% w przypadku nabycia usług oraz nie mniej niż 5% w przypadku świadczenia usług wskazując, że proponowany 5% narzut dla usługodawcy i usługobiorcy zgodny jest z Wytycznymi OECD,
- Ministerstwo utrzymało obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych dla usług o niskiej wartości dodanej, w których stosowany jest 5% narzut zysku na kosztach wskazując, że dokumentacja cen transferowych dla usług o niskiej wartości dodanej powinna w szczególności umożliwić stwierdzenie, czy usługi są w rzeczywistości usługami o niskiej wartości dodanej (w szczególności na podstawie analizy funkcjonalnej), co jest kluczowe dla oceny rynkowości takiej transakcji. Sama kalkulacja takiej możliwości nie daje.
- Ministerstwo doprecyzowało, że przedmiotem korekty cen transferowych może być całość działalności podatnika w relacji z podmiotami powiązanymi, a nie tylko dana transakcja kontrolowana,
- Doprecyzowanie, w jaki sposób technicznie podatnicy mogą przeprowadzać korekty cen transferowych – do przepisów dodano przepisy regulujące traktowanie korekt cen transferowych na gruncie podatków dochodowych oraz momentu ich rozpoznania. Nie jest możliwe jednoznaczne uregulowanie tej kwestii na gruncie podatku od towarów i usług ze względu na indywidualny charakter korekt i potrzebę oceny konkretnego przypadku. Zmiany dotyczące korekt pokrywają się z zasady ze zmianami wewnątrzresortowymi, o których informowaliśmy Państwa w ramach wcześniejszych wpisów.
- Pozostawienie 30% limitu wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z kosztów uzyskania przychodów (co zostało wskazane już na etapie konsultacji międzyresortowych).