Prezenty dla pracowników - związek z działalnością gospodarczą
Orzeczenie WSA z ciekawymi tezami – w wydawałoby się oczywistej sprawie dotyczącej wydawania towarów oferowanych przez spółkę (napoje) na rzecz pracowników, okazjonalnie, w celu motywowania pracowników i budowania ich związku z marką. Racjonalne i ciekawe stwierdzenia WSA w Warszawie zaprezentowane w wyroku z 13 grudnia 2017 r. (III SA/Wa 652/17 ) mogą być wykorzystane w innych sprawach.
Pytanie podatnika – sprawa ma swoje źródło we wniosku o wydanie interpretacji – dotyczyło tego czy spółka powinna dokonywać rejestracji wydania napoju nieodpłatnie na rzecz pracownika przy pomocy kasy rejestrującej. Zdaniem podatnika obowiązku takiego nie ma – skoro nieodpłatne wydanie prezentów o małej wartości na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika nie stanowi w ogóle dostawy towarów.
MF jednak stwierdził, że okazjonalne przekazywanie towarów oferowanych przez spółkę pracownikom „nie służy Wnioskodawczyni zwiększeniu rezultatów prowadzonej działalności gospodarczej”, a wręczanie prezentów (napojów) pracownikom do ich swobodnego użycia poza godzinami pracy nie ma celu promocyjnego, reklamowego czy reprezentacyjnego – i w konsekwencji – nie jest związane z działalnością gospodarczą podatnika. Wobec tego wydanie prezentów o małej wartości na rzecz pracowników to dostawa opodatkowana.
Z takim podejściem nie zgodził się WSA. Sąd jednak zaznacza, bardzo rozsądnie, że działalności gospodarczej nie należy oceniać w kategoriach wyłącznie czarno – białych. Każdorazowo należy uwzględniać jej specyfikę i dokonać oceny racjonalności działań podejmowanych przez podatnika, zgodnie z zasadami logiki, doświadczenia życiowego i dostępnej wiedzy. Motywowanie pracowników i uczynienie z nich niejako “ambasadorów marki” – skoro Spółka prowadzi marketing oferowanych na rynku napojów – to działania, których cel jak najbardziej jest związany z działalnością gospodarczą podatnika.
Co więcej w orzeczeniu Sąd zastanawia się czy warunek, aby przekazanie próbek i prezentów małej wartości następowało na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika nie jest w istocie zbędnym superfluum ustawowym.
Przekazania towarów w charakterze prezentów małej wartości bądź próbek w zasadzie zawsze następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. W rzeczywistości gospodarczej, zgodnie ze znanym powiedzeniem, nie ma darmowych obiadów. Nieodpłatne przekazanie prezentów małej wartości przez przedsiębiorcę (działającego w tym charakterze) niemal zawsze zmierza do osiągnięcia efektu mającego przełożenie na działalność tego przedsiębiorcy – od budowania rozpoznawalności marki po jej promocję. Próbka towaru spełnia taki cel i dlatego – ze swej istoty (wynikającej z definicji ustawowej) – jej przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą.