Poprawiony projekt zmian podatku od nieruchomości

 

3 września 2024 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło nowy projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają obowiązywać od 2025 r. Poprzedni projekt był przedmiotem konferencji uzgodnieniowej, w której uczestniczyli również przedstawiciele samorządów i przedsiębiorców. Nowe brzmienie przepisów ma wejść w życie od 2025 r., o ile nie będzie opóźnienia na etapie parlamentarnym. Aby to osiągnąć, ustawa  musi być opublikowana w Dzienniku Ustaw do końca listopada br.

 

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany w porównaniu do pierwszej wersji:

  1. Usunięcie z projektu przesłanki „całości techniczno-użytkowej”. Był to jeden z najbardziej kontrowersyjnych elementów pierwszego projektu. Na tej podstawie organy podatkowe mogłyby żądać podatku również od komponentów technicznych, np. elektroniki,  podobnie jak to było w stanie prawnym przed 2016 r.
  2. Powrót do generalnego pierwszeństwa kwalifikacji budynku przed budowlą, czego brakowało w pierwszej wersji zmian. Odwrócenie tej kolejności w sposób opisany w pierwotnym projekcie mógł doprowadzić do podwójnego opodatkowania tych samych obiektów. Niemniej należy mieć na uwadze, że w kontekście innych zmian, obiekty, które do tej pory były kwalifikowane jako budynki mogą nie mieć podstaw do takiej kwalifikacji od 2025 r.
  3. Zdefiniowanie, że budynki i budowle muszą być wzniesione w wyniku robót budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego. To rozwiązanie wydaje się korzystniejsze dla przedsiębiorców niż zawarty w pierwszej wersji zmian warunek wykonania z użyciem wyrobów budowlanych. Jest to zaskakująca zmiana, gdyż faktycznie zakłada istotny związek regulacji PON z Prawem budowlanym, co pierwotnie wymusiło nowelizację.
  4. Objęcie opodatkowaniem części budowlanych nie tylko w przypadku elektrowni wiatrowych i jądrowych (jak jest obecnie), ale również elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii, czego zabrakło w pierwotnym projekcie. Zmiana w pełni implementuje postulaty branży OZE.
  5. Zmiany w sposobie ujęcia obiektów typu zbiornik czy silos mające na celu jeszcze większe uszczelnienie regulacji i objęcie pełnym opodatkowaniem (również od części technicznej) nie tylko obiektów pełniących funkcje magazynowe, ale również inne funkcje technologiczne.
  6. Powrót do definicji „urządzenia budowlanego” jako typu budowli, która w dotychczasowej praktyce była powodem licznych sporów. Z jednej strony może to być kluczowy argument organów, aby rozszerzać zakres obiektów do opodatkowania. Z drugiej strony definicja została nieco zawężona w porównaniu do obecnej.   
  7. Usunięcie z przykładów budowli „przekryć namiotowych” i „powłok pneumatycznych”, które znalazły się w pierwszej wersji projektu nowych regulacji.
  8. Doprecyzowanie, że kategorią budowli mają być wyłącznie części budowlane urządzeń technicznych oraz wolno stojących instalacji przemysłowych. Te kategorie od zawsze budziły trudności interpretacyjne. Poprawiony projekt regulacji przesądza, że komponent techniczny takich urządzeń lub instalacji nie będzie podlegał opodatkowaniu;
  9. Wykluczenie z zakresu opodatkowania obiektów małej architektury, czyli utrzymanie obecnego stanu. Wiaty rowerowe mają być również kwalifikowane w tej kategorii.
  10. Usunięcie z definicji budowli kompleksowych obiektów takich jak oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody czy stacje paliw lub obiekty sportowe. Zamiast tego opodatkowaniu będą polegały budynki wchodzące w skład takich kompleksów lub poszczególne części samodzielnie spełniające definicje budowli np. osadniki, ujęcia wody, korty i boiska. Powinno to oznaczać racjonalizację podstawy opodatkowania takich złożonych obiektów.
  11. Wprowadzono możliwość przesunięcia do 31 marca 2025 terminu na złożenie deklaracji podatkowej (w kontekście przygotowanie się do nowych regulacji i przeprowadzenia przeglądów majątku). Nie zwalnia to jednak z obowiązku zapłaty rat podatku w pierwszym kwartale 2025. Mają być one obliczane według średniej z roku poprzedniego. Ewentualne zaległości do wyrównania nie będą oprocentowane.

Przewidziano krótkie konsultacje publiczne. MDDP bierze w nich czynny udział, reprezentując interesy przedsiębiorców. Służymy Państwu wsparciem również w formułowaniu stanowisk do organizacji branżowych. 

 

Co można i warto zrobić teraz? Jak możemy pomóc?

  1. Zapraszamy na darmowy webinar dotyczący planowanych zmian w podatku od nieruchomości, organizowany wspólnie z Konfederacją Lewiatan, który odbędzie się w środę 18 września 2024 r. Poniżej link do zapisów: https://online.ikongres.pl/conference/podatek_od_nieruchomosci_%E2%80%93_zmiany_od_2025_r_i_najnowsze_orzecznictwo.
  2. Należy ocenić czy i jak nowe przepisy mogą wpłynąć na zakres opodatkowania, jakie wiążą się z tym ryzyka i możliwości, z jaką zmianą poziomu opodatkowania należy się liczyć i jakie będą nowe obowiązki – pomagamy m.in. poprzez pełne przeglądy majątku z wynikami w postaci raportów, jak również punktowo weryfikujemy wątpliwe składniki majątkowe;
  3. Na kolejnych etapach służymy wsparciem w postępowaniach podatkowych i przy występowaniu o interpretacje indywidualne;
  4. W naszej ocenie dużą wagę należy przykładać do ewidencji środków trwałych, która jest weryfikowana przez gminne organy podatkowe, podczas kontroli, w pierwszej kolejności. Proponujemy działania weryfikacyjne i porządkujące ewidencję, w tym poprzez rozliczanie inwestycji na środki trwałe (cost segregation).
  5. W analizie ewidencji środków trwałych dla celów PON uwzględniamy aspekt wynikający z obowiązków JPK CIT, a dokładniej mówiąc zakresu merytorycznego schemy JPK_ST_KR.

Zachęcamy do składania nam Państwa uwag i spostrzeżeń, które przekażemy do ministerstwa.

 

Kontakt do nas:

Rafał Kran
rafal.kran@mddp.pl+48 693 290 919
Łukasz Szatkowski
lukasz.szatkowski@mddp.pl+48 570 898 499

 

lub z Państwa doradcą ze strony MDDP.

 

Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.