Podatek od nieruchomości: nowa rzeczywistość centrów handlowych, nieruchomości logistycznych i biurowych

31 marca 2025 r. minął wydłużony termin na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości. Poniżej wskazujemy zagadnienia dla poszczególnych rodzajów nieruchomości komercyjnych, które były najczęściej identyfikowane przez ekspertów MDDP.

 

Jak nowe przepisy wpłynęły na opodatkowanie centrów handlowych?

Wyłączone z opodatkowania nie są już tzw. obiekty małej architektury, ale obiekty architektury ogrodowej i służące rekreacji i utrzymaniu porządku, to różnego typu niewielkie obiekty takie jak np.:

  • wiaty na wózki sklepowe,
  • wiaty śmietnikowe czy
  • maszty flagowe

i inne trzeba na nowo ocenić pod kątem obecnych definicji.

Właściciele centrów handlowych powinni być też uważni przy kwalifikacji urządzeń technicznych obsługujących dany budynek, np. trafostacji, central klimatyzacyjnych lub urządzeń służących oczyszczaniu ścieków, które potencjalnie mogą podlegać opodatkowaniu nawet, jeśli są zamontowane w obrębie budynku.

 

Na co powinni zwracać uwagę właściciele centrów logistycznych?

W przypadku centrów logistycznych dość często spotykaną sytuacją jest brak precyzyjnego rozpoznania budowli, które podlegają opodatkowaniu. Powodem tego stanu jest ujmowanie w ewidencji księgowej nakładów na infrastrukturę budowlaną razem z budynkiem – jako jeden środek trwały. Takie podejście jest dozwolone pod kątem rachunkowym, jednak utrudnia ono określenie podatnikom, jakie posiadają budowle oraz jaką wartość budowli zgłosić do opodatkowania.

W opisanej sytuacji pomocna będzie wizja lokalna połączona z weryfikacją dokumentacji księgowej. Dzięki temu uzyskamy odpowiedź na pytanie, czy w wartości budowli dotychczas zgłaszanych do opodatkowania są nakłady na m.in. zbiornik przeciwpożarowy, ogrodzenie czy elementy sieci uzbrojenia terenu.

Odrębną kwestią jest kwalifikacja różnego typu antresol i podestów magazynowych, które nie zawsze będą podlegały opodatkowaniu. Zależy to m.in. od ich konstrukcji i procesu powstania.

 

Czy zmiany regulacji mają znaczenie w przypadku nieruchomość biurowych?

Po zmianie definicji budowli wśród właścicieli i zarządców nieruchomości biurowych powstały  obawy co do konieczności opodatkowania wind osobowych. Dla celów podatku od nieruchomości same szyby windowe nie są uznawane za powierzchnię użytkową, przez co takie części budynku są wyłączone z zakresu opodatkowania. Wątpliwości przedsiębiorców dotyczą jednak nie tyle szybów windowych, ile urządzeń technicznych dźwigów osobowych.

Źródłem tych obaw jest niejednoznaczność ustawowej definicji budowli w części dotyczącej tzw. urządzeń budowlanych, do których zalicza się m.in. urządzenia techniczne bezpośrednio związane z budynkiem i niezbędne do jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem.

Zwracamy uwagę na istnienie większego ryzyka kwalifikacji jako budowli w przypadku urządzeń technicznych innych, niż dźwigi osobowe. Dla nieruchomości biurowych mogą to być m.in urządzenia służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz wyrzutnie powietrza z garażów podziemnych.

Niezależnie od kwalifikacji samego urządzenia technicznego opodatkowaniu jako budowle podlegają także fundamenty i inne części budowalne takich urządzeń.

 

***
Podsumowanie PON:

Praktycznie wnioski z przeglądów i rozbieżności w deklaracjach – jak przygotować się na wezwania ze strony organów podatkowych?

Więcej na temat doświadczeń ekspertów MDDP z przeglądów podatkowych dotyczących nieruchomości komercyjnych oraz zakładów przemysłowych będzie można usłyszeć już 24 kwietnia 2025 r. podczas darmowego webinaru pt. „Podsumowanie PON: Praktycznie wnioski z przeglądów i rozbieżności w deklaracjach – jak przygotować się na wezwania ze strony organów podatkowych?”.

Szczegóły oraz formularz zgłoszeniowy pod adresem:
https://www.mddp.pl/podsumowanie-pon-praktycznie-wnioski-z-przegladow-i-rozbieznosci-w-deklaracjach-jak-przygotowac-sie-na-wezwania-ze-strony-organow-podatkowych/.


Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn