Planowane zmiany w zakresie cen transferowych – będzie prościej?
Ministerstwo Finansów nie zwalnia tempa i w dniu wczorajszym, zgodnie z zapowiedziami, opublikowano pakiet rozwiązań podatkowych związanych z programem Polski Ład, w tym również proponowanych dla powrotu kapitału do Polski i proponowanych zmian w zakresie cen transferowych w formie prekonsultacji podatkowych.
Celem wprowadzenia planowanych zmian jest uproszczenie i odbiurokratyzowanie szeregu regulacji i procedur. Poniżej prezentujemy kluczowe kwestie, które zostały przedstawione w ramach przedmiotowych prekonsultacji:
- doprecyzowanie kwestii powiązań m.in. poprzez uspójnienie z innymi przepisami ustawy o PIT i CIT pojęcia spółki niemającej osobowości prawnej, czy też zdefiniowania momentu spełnienia warunku wywierania znaczącego wpływu oraz pojęć porozumienia podatkowego i porozumienia inwestycyjnego.
- dopuszczenie możliwości zastosowania korekty in minus w sytuacji, gdy podatnik otrzymał od podmiotu powiązanego dowód księgowy, który potwierdza dokonanie korekty TP oraz rezygnacja z obowiązku informowania o dokonaniu korekty TP w zeznaniu rocznym.
- doprecyzowanie warunków zastosowania mechanizmu tzw. safe harbour dla transakcji finansowych, w tym m.in. poprzez wskazanie roku podatkowego jako okresu, w którym badany jest warunek możliwości skorzystania z tej instytucji oraz momentu, na jaki umowa pożyczki (kredytu, obligacji) powinna być zgodna z warunkami safe harbour finansowego w zakresie oprocentowania, przesądzając, iż powinny one zostać spełnione każdorazowo w przypadku zmiany umowy pożyczki.
- doprecyzowanie sposobu ustalania wartości transakcji kontrolowanej w przypadku umowy depozytu, umów ubezpieczenia lub umów reasekuracji, a także transakcji polegających na zawarciu umowy spółki niebędącej osobą prawną. Jak wskazano, w przypadku depozytu wartość transakcji odnosić się będzie do wartości kapitału, w przypadku umów ubezpieczeń lub reasekuracji – do sumy ubezpieczenia, a w przypadku spółek niebędących osobą prawną – do łącznej wartości wkładów wniesionych do spółki niebędącej osobą prawną.
- uwzględnienie podatku od towarów i usług w wartości transakcji w przypadku braku jego neutralności.
- doprecyzowanie, że zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie dotyczy tzw. transakcji rajowych przy jednoczesnym rozszerzeniu listy wyłączeń z obowiązku dokumentacyjnego, m.in. dla transakcji stricte wewnętrznych, dokonywanych i rozliczanych podatkowo na terytorium Polski, transakcji objętych porozumieniem cenowym lub inwestycyjnym, transakcji safe harbour dot. pożyczek, kredytów i obligacji oraz dla transakcji tzw. czystego refakturowania.
- w przypadku umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub innej umowy o podobnym charakterze, analiza cen transferowych będzie obejmowała w szczególności przyjęte zasady dotyczące praw wspólników lub stron umowy do udziału w zysku lub majątku oraz uczestnictwa w stratach.
- wprowadzenie możliwości odstąpienia od sporządzania przez podmioty analizy porównawczej/zgodności dla transakcji kontrolowanych zawieranych przez podatników, będących mikro/małym przedsiębiorcą oraz dla transakcji innych niż kontrolowane, zawierane przez podatników i spółki niebędące osobami prawnymi z podmiotem z raju podatkowego (planowane ułatwienia będą miały zastosowania do dokumentacji przygotowywanej za rok podatkowy rozpoczynający się w 2021 r.).
- likwidacja oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych oraz rynkowości stosowanych cen transferowych jako odrębnego dokumentu oraz włączenie oświadczenia do informacji o cenach transferowych (TPR) – podatnik będzie składał tylko jeden formularz.
- wydłużenie do 14 dni terminu na przedłożenie lokalnej dokumentacji przez podatnika na żądanie organu podatkowego.
- wydłużenie terminu na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego podmiotu. Z kolei termin na złożenie informacji o cenach transferowych ma zostać wydłużony do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego podmiotu.
- wprowadzenie przepisu odnoszącego się do źródeł danych do sporządzenia informacji o cenach transferowych TPR. W przypadku obowiązku posiadania lokalnej dokumentacji cen transferowych, podatnik będzie zobowiązany do złożenia formularza TPR w oparciu o informacje w niej zawarte. W przeciwnym przypadku, informacje powinny pochodzić ze sprawozdania finansowego, bądź innych dokumentów, przy czym nie określono ich w formie zamkniętego katalogu zostawiając podatnikowi wypełnienie obowiązku w sposób najbardziej odpowiadający prowadzonej działalności gospodarczej.
- modyfikacja sankcji karnych skarbowych w zakresie dokumentacji oraz formularza TPR w związku z likwidacją oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji. W przypadku braku przygotowania lokalnej, bądź grupowej dokumentacji cen transferowych podatnik ma podlegać karze grzywny do 720 stawek dziennych, zaś za sporządzenie dokumentacji po terminie: do 240 stawek dziennych. Analogicznym sankcjom ma podlegać podatnik, który nie sporządzi / złoży po terminie, informację o cenach transferowych (TPR).