Oklejenie samochodu osobowego logiem firmy nie zmienia jego konstrukcji
Sprawa rozstrzygana przez Naczelny Sąd Administracyjny 5 grudnia 2018 (sygn. I FSK 20145/16) dotyczyła kwestii prawa odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z eksploatacją samochodu osobowego wykorzystywanego do działalności gospodarcze. Wyrok NSA był wynikiem wystąpienia przez Spółkę z wnioskiem o interpretację.
We wniosku Spółka wskazała, iż zamierza dokonać zakupu samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Samochód ten zostanie oklejony / oznakowany informacjami zawierającymi następujące dane: logo spółki, jej nazwę użytkową, zakres świadczonych usług, adres strony internetowej (na stronie są dane do kontaktu drogą elektroniczną), numer telefonu. Samochód będzie stanowił środek trwały spółki i będzie użytkowany przez osoby z nią związane (pracownika, zleceniobiorcę) tylko na potrzeby jej działalności gospodarczej. Spółka argumentowała, że sposób wykorzystania samochodu przez spółkę będzie wykluczał jego użycie do celów niezwiązanych z tą działalnością oraz, że informacje zapisane na samochodzie obiektywnie będą wskazywały na jego stały związek ze spółką i jej działalnością gospodarczą. Ponadto oklejenie pojazdu wskazanymi informacjami, powoduje, że nigdy nie przestaje on „pracować” na rzecz spółki. Tym samym Spółka uważała, że spełnia warunki wskazane w art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a oklejony samochód jest pojazdem, którego konstrukcja (obejmująca zmieniony wygląd zewnętrzny w odniesieniu do stanu pierwotnego), wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą staje się nieistotne.
Z prezentowanym stanowiskiem Spółki nie zgodziły się ani organy podatkowe reprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, ani Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku ani wreszcie NSA.
Dyrektor Izby Skarbowej oraz Sądy obu instancji stwierdziły, że oklejenie samochodu osobowego informacjami dotyczącymi firmy nie ma żadnego wpływu na konstrukcję pojazdu. Fakt dokonania zmiany wyglądu zewnętrznego pojazdu poprzez jego oznakowanie ma charakter zmian wyglądu o charakterze tymczasowym i służy reklamie Spółki, co nie ingeruje w konstrukcję samochodu i nie powoduje zmiany zasadniczego przeznaczenia samochodu.
NSA w uzasadnieniu wyroku wskazał, iż w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. określenie zasad używania pojazdu oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu.
Mając na uwadze powyższe stanowisko trzeba się z nim bezsprzecznie zgodzić. Oklejenie samochodu reklamami nie powoduje zmiany jego konstrukcji, ani nie przyczyni się do uznania wykorzystywania samochodu tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą.