OECD wydało rejestr legislacji o statusie kwalifikowanym na gruncie zasad GloBE

Ustawa z dnia 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (zwana ustawą GloBE) wprowadza całkowicie globalny system podatkowy minimalnego opodatkowania (co najmniej 15%) na poziomie danej jurysdykcji.

Na mocy ustawy GloBE jednostki wchodzące w skład krajowych i międzynarodowych grup – o skonsolidowanych przychodach przekraczających 750 mln euro w co najmniej 2 z 4 lat poprzedzających rok podatkowy – będą obowiązane do wyliczenia efektywnej stawki podatkowej i ew. podatku wyrównawczego. Jednocześnie ustawa zobowiązuje do przekazania określonych danych (w tym złożenia zeznań GloBE) oraz zapłaty podatku. Obowiązki te, zasadniczo, będą wykonywane w kraju siedziby danej jednostki składowej.

Ustawa GloBE implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę Rady (UE) 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii. W jurysdykcjach, które nie należą do Unii Europejskiej, zasady podatku globalnego są wdrażane zgodnie z Modelowymi zasadami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju [inaczej OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development] (ang. Global Anti-Base Erosion Model Rules).

 

Co oznacza „status kwalifikowany” zasad GloBE?

Stosowanie zasad GloBE jest oparte na tzw. wspólnym podejściu (ang. common approach) – w praktyce oznacza to, że państwa, które wdrożą zasady GloBE, powinny zaimplementować je w sposób spójny. W konsekwencji przepisy GloBE obowiązujące w poszczególnych krajach będą oceniane przez OECD przez pryzmat ich kwalifikowalności, tj. czy te przepisy zapewniają zgodność z rezultatami przewidzianymi w odpowiedniej dokumentacji tworzonej przez OECD i dotyczącej zasad GloBE (s. 3-4 uzasadnienia do ustawy GloBE).

Dyrektywa – w sposób ścisły – nawiązuje do Modelowych zasad, a ponadto w swojej preambule podkreśla, że źródłem wyjaśnień dla postanowień Dyrektywy – w razie wątpliwość interpretacyjnych – powinny być  wszelkie dokumenty OECD dotyczące danego zagadnienia, w tym w szczególności Modelowe zasady i komentarz do nich (s. 3-4 Uzasadnienia).

W celu spójnej implementacji zasad GloBE konieczne jest ocenianie systemów obowiązujących w poszczególnych krajach – do czego zobowiązała się OECD (s. 3-4 Uzasadnienia).

 

Jaka jest rola centralnego rejestru legislacji o statusie kwalifikowanym w podatku GloBE?

Mając na względzie powyższe okoliczności, OECD ustanowiła centralny rejestr legislacji krajowych o statusie kwalifikowanym. Na marginesie warto zauważyć, że „kwalifikowana zasada” (np. „kwalifikowana zasada włączenia dochodu do opodatkowania”) stanowi zbiór przepisów obowiązujących w innym niż Polska państwie – odpowiednio inna jurysdykcja powinna traktować zbiór polskich przepisów GloBE jako „kwalifikowany”.

Rejestr przedstawia kraje, co do których przepisy GloBE przeszły proces weryfikacji ze strony OECD i uzyskały status „kwalifikowanych”. Dokument ten ma być regularnie aktualizowany o nowe jurysdykcje, które przeszły przez tzw. „przyspieszony proces” (ang. fast-track process).

Informacja dotycząca ww. rejestru została opublikowana na stronie OECD (w dniu 15 stycznia 2025 r.) jako Central Record of Legislation with Transitional Qualified Status. Według stanu na 13 stycznia br. rejestr zawiera wykaz kwalifikowanych zasad włączenia dochodu do opodatkowania (ang. Income Inclusion Rule) przyjętych w 27 państwach, a także wykaz kwalifikowanych krajowych podatków wyrównawczych (ang. Qualified Domestic Minimum Top-up Tax) i bezpiecznych przystani QDMTT (ang. QDMTT Safe Harbours) obejmujący 28 krajów. Na ten moment rejestr nie dotyczy Polski.

 

Jakie są skutki uzyskania kwalifikowalnego statusu dla zasad GloBE obowiązujących w danym państwie?

Zweryfikowanie statusu przepisów danego państwa ma istotne znaczenie dla stosowania zasad GloBE. Dzięki Rejestrowi jednostki składowe danej grupy będą miały wiedzę, którą zasadę GloBE zastosować wobec swoich jednostek z grupy. Jak wskazano w Uzasadnieniu (s. 27): (…) podatnik, który jest jednostką dominującą niższego szczebla, nie będzie zobowiązany do stosowania Zasady IIR w odniesieniu do swojego udziału własnościowego w jakiejkolwiek nisko opodatkowanej jednostce składowej, jeżeli jednostka dominująca najwyższego szczebla tej grupy jest zobowiązana do stosowania Kwalifikowanej Zasady IIR za ten samy rok podatkowy. Z kolei brak wdrożenia w danej jurysdykcji Kwalifikowanej Zasady IIR, zgodnie z Dyrektywą lub Modelowymi Zasadami otwiera drogę do stosowania przez inną jurysdykcję Kwalifikowanej Zasady UTPR.   

 

Na podstawie Rejestru, Minister Finansów ogłosi wykaz jurysdykcji, które posiadają status kwalifikowanych. Warto również wyjaśnić, że legislacja wykazana w Rejestrze będzie uznawana za kwalifikowaną ze skutkiem od dnia jej wdrożenia do porządku prawnego odpowiedniego państwa.

 


Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn