Od 1 stycznia 2021 r. obowiązek raportowania zawieranych umów o dzieło
Na mocy art. 22 pkt 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzony został nowy obowiązek dla podmiotów zatrudniających.
Od 1 stycznia 2021 r. w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zacznie obowiązywać nowododany art. 36 ust. 17, zgodnie z którym płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło informuje ZUS w terminie 7 dni:
- o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą:
- z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub
- jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
- identyfikowania nowo zawieranych umów o dzieło i rozpatrywania ich w kontekście obowiązku raportowania ZUS,
- weryfikacji w danym przypadku faktycznie jedyną właściwą formą współpracy jest umowa o dzieło,
- skutków i obowiązków płatnika w sytuacji ewentualnego przekwalifikowania umowy o dzieło na inną umowę podlegającą obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu.