Obowiązkowy split payment – czy wiemy na czym stoimy w lipcu 2019 r.?
Po kulminacyjnej fali zawirowań w zakresie zmian w podatkach dochodowych oraz MDR nadszedł czas na zmiany VAT. Niestety więc – podatnicy raczej nie odpoczną w te wakacje, gdyż już na 1 września planowane są duże zmiany podatkowe w obszarze VAT.
W szczególności ma wejść w życie obligatoryjny split payment. Problem jednak w tym, że:
- nadal nie wiadomo na 100%, czy rzeczywiście nowe regulacje w tym zakresie zaczną obowiązywać od września 2019 r. oraz
- nie znamy kształtu nowych przepisów.
Co do pierwszej kwestii, wygląda na to, że projektodawca jest jednak zdeterminowany i pomimo okresu wakacyjnego (i zgłaszanych w szczególności przez środowisko bankowe postulatów, by wejście w życie przepisów przesunąć nawet na początek 2020 r.) nowe regulacje zostaną w lipcu uchwalone. Jeżeli tak się stanie, to oznacza, że podatnicy będą mieć w rzeczywistości mało czasu na przygotowanie się do zmian.
Co do drugiej kwestii, oficjalnie dostępny jest projekt nowych regulacji, który trafił do konsultacji społecznych. Co więcej znamy również ogólne stanowisko projektodawcy w zakresie zgłoszonych uwag – opublikowany został raport z opiniowania projektu nowych przepisów. Nadal jednak nie znamy kształtu nowych przepisów, które będą przedmiotem prac, w dalszej kolejności, w Sejmie.
Niemniej, bazując na udostępnionym raporcie z opiniowania, można się spodziewać, że w projekcie, który trafi do Sejmu zostaną zmodyfikowane przepisy w zakresie:
- drakońskich sankcji za niestosowanie podzielonej płatności (pisaliśmy o tym wcześniej na naszym blogu poprzez:
a) znaczne ich obniżenie ze 100% podatku wykazanego na fakturze do 30%
b) ograniczenie przypadków ich nałożenia (do sytuacji niestosowania mechanizmu podzielonej płatności pomimo, że faktura sprzedawcy została prawidłowo oznaczona tj. zawierała klauzulę „mechanizm podzielonej płatności”).
Planowane zmiany zakresie sankcji mają dotyczyć zarówno podatku VAT, jak i podatków dochodowych.
- doprecyzowania obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku faktur na łączną wartość pow. 15 tys. zł, która obejmuje przykładowo jedną dostawę objętą mechanizmem na kwotę np. 5 tys. zł (z ustawy ma wynikać, że jeżeli faktura będzie opiewała na wartość brutto powyżej 15 tys. zł i będzie w niej wykazana chociażby jedna pozycja objęta załącznikiem nr 15, to powstanie obowiązek zastosowania podzielonej płatności w zakresie tej konkretnej pozycji. Nie ma jednak przeszkód aby podatnik uregulował w podzielonej płatności całą należność z takiej faktury).
Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, więc powyższe ogólne informacje, jakkolwiek bardzo pomocne i optymistyczne dla podatników, są zdecydowanie niewystarczające. Miejmy więc nadzieję, że niedługo zmodyfikowany projekt przepisów w sprawie podzielonej płatności ujrzy światło dzienne… bo wydaje się, że na samo odsunięcie wejścia ich w życie do 2020 r., to chyba nie mamy za bardzo co liczyć.