Nowe rozporządzenie dot. cen transferowych - instrukcja przygotowywania analiz cen transferowych
W związku z nowelizacją ustawy o CIT w zakresie cen transferowych wydane zostały 4 rozporządzenia, których celem jest doprecyzowanie regulacji ustawowej. Jednym z nich jest Rozporządzenie w sprawie cen transferowych, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
Rozporządzenie dotyczy w większości tych samych zagadnień co Rozporządzenie z 2009 r. określające m.in. zasady przeprowadzania analiz porównawczych. Rozporządzenie porusza kluczowe kwestie zarówno z perspektywy podatników, jak i organów podatkowych. Istotnym elementem regulowanym przez Rozporządzenie jest analiza cen transferowych, tj. proces, w ramach którego ustalany jest rynkowy poziom wynagrodzenia pomiędzy podmiotami powiązanymi. W ten sposób podatnicy mogą udowodnić, że poziom stosowanych przez nich cen w transakcjach z podmiotami powiązanymi jest uzasadniony. Analiza cen transferowych jest najważniejszym elementem dokumentacji cen transferowych, który od 1 stycznia 2019 roku jest już także obowiązkowym elementem każdej dokumentacji.
Rozporządzenie jako instrukcja zapewnienia realizacji transakcji na zasadach arm’s length
Przepisy poprzedniego rozporządzenia z 2009 roku skierowane były wprost do organów podatkowych, przez co podatnicy nie mieli pewności, czy miało ono dla nich moc wiążącą. W przypadku Rozporządzenia takich wątpliwości już nie ma – jego przepisy stosowane są zarówno przez podatników, jak i organy podatkowe. Rozporządzenie pełni więc zatem funkcję instrukcji , która ma przeprowadzić podatnika / organ podatkowy, krok po kroku, przez proces określenia, czy transakcja jest rynkowa. W szczególności, Rozporządzenie określa etapy analizy cen transferowych oraz kryteria porównywalności, jakie należy uwzględnić, aby zweryfikować rynkowy charakter transakcji kontrolowanych.
Ponadto, Rozporządzenie wprowadza dodatkowe kryteria porównywalności, jakie należy uwzględnić podczas badania porównywalności. Kryteria te stanowią implementację znowelizowanych Wytycznych OECD. Przykładowo, w odniesieniu do transakcji kontrolowanych obejmujących wartości niematerialne, badanie porównywalności uwzględnia ocenę zdolności stron transakcji do pełnienia danej funkcji oraz ponoszenia danego ryzyka. Stanowi to dla organów dodatkowe kryterium oceny ekonomicznej zasadności przeniesienia wartości niematerialnych w ramach transakcji kontrolowanej Warto pamiętać, że w Rozporządzeniu zrezygnowano z precyzowania zasad przeprowadzania badania porównywalności dla szczególnych rodzajów transakcji dotyczących np. pożyczek. Dopuszczono w ten sposób możliwość uwzględnienia przez podatnika istotnych dla niego warunków transakcji przy jednoczesnym stosowaniu zasad przygotowania benchmarków wynikających z pozostałych przepisów Rozporządzenia.
Dlaczego Rozporządzenie jest ważne z punktu widzenia podatników?
Zastosowanie się do zasad określonych w Rozporządzeniu zapewni podatnikowi poczucie, że dokonał badania porównywalności w taki sam sposób jak zobowiązane są dokonać tego organy podatkowe. Warto mieć również na uwadze, że zagadnienie rynkowości transakcji kontrolowanych stanowi wiodące hasło nowych przepisów. Kwestia rynkowości transakcji jest widoczna nie tylko na gruncie regulacji dotyczących benchmarków. Przykładowo, według nowych przepisów oświadczenie o sporządzenie dokumentacji będzie zawierało oświadczenie podmiotu powiązanego, że ceny w transakcjach kontrolowanych objętych local file są ustalane na warunkach rynkowych. Nastąpiło tym samym przesunięcie akcentu z oświadczania o posiadaniu dokumentacji na oświadczenie podatnika, że stosowane przez niego ceny w transakcjach kontrolowanych są rynkowe. Jest to tym ważne, że nowy formularz, tzw. TP-R (który zastąpi formularz CIT TP / PIT TP), zawierać będzie szczegółowe informacje, na podstawie których organy podatkowe będą mogły dokonać wstępnej weryfikacji rynkowości transakcji. W formularzu podatnik będzie zobowiązany do przekazania informacji o przedziale rynkowego wynagrodzenia ustalonego w ramach analizy porównawczej oraz poziomu rentowności osiągniętego w ramach badanej transakcji.
Pozostałe istotne zmiany wprowadzone przepisami Rozporządzenia
- Uproszczenie metod weryfikacji cen transferowych oraz określenie sposobu stosowania technik wyceny
- Zakaz używania tzw. secret comparables
- Rozszerzenie zakresu kompensaty oraz wprowadzenie warunków jej oceny
- Zmiana przepisów dotyczących restrukturyzacji