MDR: Zapowiadane rewolucje, a efekt…?

Już od wejścia w życie, przepisy dotyczące raportowania schematów podatkowych (MDR) budziły szereg wątpliwości i kontrowersji.

Polskie regulacje, wprowadziły obowiązek raportowania w dużo szerszym zakresie niż wymagała tego dyrektywa DAC-6.  W efekcie raportowaniu do Szefa KAS podlegają nie tylko agresywne transgraniczne planowania podatkowe, ale także często zwykłe zdarzenia gospodarcze występujące w bieżącej działalności przedsiębiorców w tym uzgodnienia stanowiące transakcje krajowe. Najwyższe w Europie kary powodują, że w wielu przypadkach, w razie jakichkolwiek wątpliwości przedsiębiorcy przyjmują podejście bardzo ostrożne, co skutkuje pewnym „nadraportowaniem”.

Od kilku lat, z nadzieją wypatrujemy zmian do tych przepisów, ograniczających zakres ich zastosowania. W ostatnim czasie te nadzieje zostały rozbudzone przez Ministra Finansów, który wskazywał, że planowane zmiany w przepisach ograniczą o 70% ilość raportowanych schematów podatkowych.

Zapowiedź zmian

Na stronach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) opublikowano informacje na temat założeń projektu ustawy zmieniającej Ordynację Podatkową, w tym w zakresie raportowania schematów podatkowych.

Wśród zapowiadanych zmian znajdują się:

  • doregulowanie kwestii tajemnicy zawodowej – zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych i rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR, z nałożeniem obowiązku poinformowania klienta, zmiana ta jest pokłosiem wyroku TSUE oraz wyroku TK z lipca 2024 roku;
  • wprowadzenie możliwości wydawania przez Ministerstwo Finansów rozporządzeń zwalniających niektóre rodzaje transakcji krajowych z obowiązku zgłoszenia;
  • składanie formularza MDR-3 raz w roku oraz możliwość podpisania go przez pełnomocnika;
  • uchylenie obowiązku składania formularza MDR-2;
  • obniżenie maksymalnych kar z KKS z 720 do 240 stawek dziennych.

Czas na prawdziwe zmiany w przepisach MDR

Choć zmiany w przepisach MDR po sześciu latach ich obowiązywania są krokiem we właściwym kierunku, zapowiedzi uwzględnienia tych przepisów w pakiecie deregulacyjnym mogłyby sugerować dużo szerszy ich zakres. Minister Finansów wcześniej zapowiadał zmniejszenie obowiązków raportowania o 70%, co rozbudziło nadzieje. Dobrze byłoby, gdyby projektodawcy rozważyli dalsze dostosowanie przepisów do dyrektywy DAC-6 (np. zniesienie raportowania schematów krajowych lub usunięcie innych szczególnych cech rozpoznawczych) oraz uwzględnienie realiów biznesowych. Pakiet zmian ma być przyjęty w II kwartale 2025 roku, co daje jeszcze czas na ich ewentualne rozszerzenie.

Wyroki Trybunałów w sprawie raportowania MDR

Zeszłoroczne wyroki sądów dotyczące raportowania schematów podatkowych przynoszą ważne wnioski. Wyrok polskiego Trybunału Konstytucyjnego uznał, że przepisy o raportowaniu schematów podatkowych (MDR), które ingerują w tajemnicę zawodową doradców podatkowych, są niezgodne z Konstytucją RP. Trybunał potwierdził, że tajemnica zawodowa doradców jest nienaruszalna, a wsteczne raportowanie schematów z drugiej połowy 2018 roku jest niekonstytucyjne. W wyniku tego wyroku obowiązek raportowania przesunięty został z doradcy na podatnika.

Z kolei wyrok TSUE potwierdził zgodność dyrektywy DAC-6 z prawem UE, uznając, że ingerencja w prywatność pośredników i podatników jest proporcjonalna i uzasadniona w walce z agresywnym planowaniem podatkowym oraz unikanie opodatkowania. Oba wyroki wskazują, że przepisy MDR będą nadal obowiązywać, a współpraca podatników z doradcami podatkowymi stanie się kluczowa dla prawidłowego wypełniania tych obowiązków.

Rozwinięcie tematu i #WIĘCEJ informacji w poniższym artykule pt. „Polski Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Sprawiedliwości UE wypowiedziały się w sprawie raportowania MDR”.

Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn