GloBE: Najnowsze propozycje Ministerstwa Finansów co do kształtu ulgi B+R
9 kwietnia odbyło się spotkanie z przedstawicielami Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów. Celem spotkania było omówienie dwóch scenariuszy (A i B) zmian przepisów dotyczących stosowania tzw. ulgi B+R – których wprowadzenie jest podyktowane obowiązywaniem ustawy z 6 listopada 2014 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (ustawy GloBE).
Przewiduje się wybór jednego z dwóch scenariuszy (A i B) – z zastrzeżeniem, że w ramach każdego z proponowanych scenariuszy wyróżniono dwa modele rozliczenia ulgi.
Scenariusz A
W ramach scenariusza A wyróżniono dwa modele: A1 i A2 – podatnik otrzyma prawo wyboru, z którego modelu rozliczenia ulgi skorzysta. Wybór będzie miał charakter alternatywy rozłącznej – wybranie jednego modelu będzie oznaczać konieczność jego stosowania przez określony czas.
Model A1
Model A1 będzie oznaczał dalsze funkcjonowanie ulgi B+R (ulgi na działalność badawczo-rozwojową), w ramach której koszty kwalifikowane (wszystkie przewidziane m.in. w ustawie o CIT) będą dalej odliczane od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (z zachowaniem dotychczasowego poziomu odliczenia oraz możliwości odliczenia nieodliczonych w danym roku kosztów kwalifikowanych w kolejnych latach). W ramach modelu A1 zniknie z kolei możliwość korzystania z tzw. ulgi na innowacyjnych pracowników (z art. 18db ustawy o CIT) – co nie musi okazać się nadmiernie dolegliwe, gdyż w roku podatkowym 2023 z tej ulgi skorzystało tylko nieco ponad stu podatników CIT.
Z punkt widzenia ustawy GloBE, naszym zdaniem, ulga w modelu A1 nie będzie jednakże stanowić „kwalifikowanej zwrotnej ulgi” (QRTC – ang. Qualified Refundable Tax Credit) – tym samym nie rozwiąże ona problemu polskich podatników podatków wyrównawczych (przewidzianych w ustawie GloBE) korzystających z tej ulgi. Rozwiązanie to byłoby z kolei do przyjęcia dla podatników CIT, którzy nie są podatnikami GloBE.
Model A2
Alternatywnym modelem rozliczenia ulgi byłoby jej ograniczenie do konstrukcji obecnej ulgi na innowacyjnych pracowników – katalog kosztów kwalifikowanych zostałby ograniczony do kosztów osobowych, a odliczenie (na jednakowym poziomie dla każdego uprawnionego) przysługiwałoby płatnikowi od kwoty zaliczek na PIT pobieranych od wynagrodzeń wszystkich pracowników (a nie tylko tych, którzy co najmniej 50% czasu pracy/wykonywania zlecenia czy dzieła – w danym miesiącu – poświęcają na prace B+R).
Istotną wadą tego rozwiązania jest ograniczenie kosztów kwalifikowanych wyłącznie do kosztów osobowych, co może być szczególnie dolegliwe dla tych podatników , którzy jako koszty kwalifikowane wykazują m.in. materiały i surowce związane z działalnością B+R (np. podmioty z branży produkcyjnej) lub dla których kwota zaliczek na PIT od nawet wszystkich pracowników, to za mało aby zrównać proponowane rozwiązanie z obecną ulgą B+R.
Z drugiej strony (w przypadku wyboru scenariusza A przez ustawodawcę) model A2 byłby najpewniej wybierany przez podatników GloBE – dotychczas korzystających z ulgi B+R. Nie wpływałby on bowiem do tego samego stopnia negatywnie na ETR (ang. Effective Tax Rate). Z założeń przedstawionych przez MF nie wynika jednak, że nieodliczone koszty osobowe można by odliczyć w kolejnych latach – co stanowiłoby istotną wadę tego rozwiązania, a wpływ na ETR też nie wydaje się być tak jednoznacznie neutralny.
Scenariusz B
W ramach scenariusza B przewidziano rozdzielenie obecnej ulgi B+R na dwie ulgi (czynnikiem różnicującym byłby tutaj rodzaj kosztów kwalifikowanych). Scenariusz B został podzielony na dwa modele (1 i 2) – z tym jednak istotnym zastrzeżeniem, że podatnik (w przeciwieństwie do scenariusza A) mógłby stosować zarówno model 1, jak i 2.
Model B1
Rozliczenie w ramach modelu B1 miałoby następować na zasadach przewidzianych dzisiaj dla ulgi B+R – z tym że katalog kosztów kwalifikowanych nie obejmowałby kosztów osobowych. Poziom odliczenia kosztów kwalifikowanych innych niż osobowe pozostałby na dotychczasowym poziomie (z zachowaniem rozróżnienia statusu poszczególnych podatników). Kwota niewykorzystanych kosztów kwalifikowanych byłaby zwracana podatnikowi (w ramach zwrotu gotówkowego) nie później niż na koniec 4-tego roku podatkowego od nabycia prawa do korzystania z ulgi B+R (z uwzględnieniem roku nabycia tego prawa). Zwrot byłby możliwy jedynie pod warunkiem wykorzystania odliczenia od podstawy opodatkowania w kolejnych latach po roku nabycia prawa do ulgi. W ocenie MF ten model rozliczenia odpowiadałby wymogom QRTC.
Model B2
Model B2 mógłby być stosowany wspólnie z modelem B1, ale jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych będących kosztami osobowymi. W tym przypadku ulga opierałaby się bowiem na założeniach obecnej ulgi na innowacyjnych pracowników. Przysługujące płatnikowi odliczenie przysługiwałoby bowiem na zaliczkach PIT pobieranych od wszystkich pracowników (podobnie jak w przypadku ww. modelu A2). Poziom odliczenia byłby tożsamy dla wszystkich podatników, aczkolwiek nieodliczona część kwalifikowanych kosztów osobowych nie mogłaby być odliczona w kolejnych latach (co stanowi w tym momencie kluczową wadę tego rozwiązania). Ulga w modelu B2 nie spełniałaby wymogów QRTC, ale jej negatywny wpływ na ETR byłby – ale też tylko do pewnego stopnia – ograniczony.
Uwagi do ww. propozycji MF należy składać do 15 kwietnia br. Chętnie przekażemy je w Państwa imieniu.
W przypadku zainteresowania powyższymi informacjami i ich wpływem na Państwa działalność, prosimy o kontakt z:
Monika Dziedzic | monika.dziedzic@mddp.pl | |
Łukasz Kumkowski | lukasz.kumkowski@mddp.pl | +48 660 428 394 |
lub z Państwa doradcą ze strony MDDP.
Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.