Gadżet wygrany w firmowym konkursie może być przychodem pracownika

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, prosty gadżet z logo firmy, wygrany przez pracownika w konkursie, jest przychodem ze stosunku pracy. W konsekwencji, pracodawca musi od wygranej potrącić zaliczki na PIT.

Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego[1], opodatkowanym przychodem są tylko te nieodpłatne świadczenia, które:

  • zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał on z nich dobrowolnie);
  • zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy);
  • przyniosły mu wymierną korzyść majątkową w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, a ta korzyść może zostać przypisana konkretnemu pracownikowi.

Jak tłumaczy Dorian Jabłoński, starszy konsultant w zespole podatków osobistych i doradztwa dla pracodawców MDDP, w przypadku wygranej gadżetu w konkursie firmowym te warunki nie są spełnione, ponieważ to głównie pracodawcom zależy na oferowaniu atrakcyjnych nagród:

„Nie sposób zaakceptować stanowisko fiskusa, ponieważ gadżet (firmowy breloczek, długopis czy pendrive) jest tym samym towarem niezależnie od tego, w jaki sposób trafił do podwładnego. Sytuacja, w której otrzymanie marketingowego gadżetu za darmo jest bardziej opłacalne niż jego wygranie, ma charakter demotywujący dla pracodawców i pracowników”.

Nasz ekspert dodaje również, że przekazanie takiego świadczenia nie może zostać uznane za darowiznę:

„Gadżety marketingowe można bezpiecznie wyłączyć z przychodów i zarazem nie rozliczać ich jako darowizn. Pamiętajmy, że istnieje katalog świadczeń, które pracodawcy zapewniają pracownikom i które nie stanowią ani przychodu dla celów PIT, ani darowizny. Są to m.in. narzędzia do pracy, samochód służbowy do użytku wyłącznie służbowego, kawa, herbata, owoce itp.”.

 

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9600394,gadzet-wygrany-w-firmowym-konkursie-moze-byc-przychodem-pracownika.html.

 

[1] Wyrok TK z 8 lipca 2014 r., sygn. K 7/13.