Działalność w strefie a korekta dochodowości
Działalność w strefie a korekta dochodowości Od 30 czerwca 2018 r., zgodnie z ustawą o wspieraniu nowych inwestycji, przedsiębiorcy z terytorium całego obszaru Polski mogą korzystać z zachęt finansowych, które do tej pory były tylko dostępne wyłącznie na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych.
Korzystanie z przywilejów, jakie dają strefy ekonomiczne czy nowa ustawa o wspieraniu inwestycji wymaga również zadbania o prawidłowe rozliczenia w zakresie cen transferowych i odpowiednie stosowanie art. 11 ustawy CIT (tj. zapewnienie rynkowego charakteru rozliczeń).
Zasada ceny rynkowej wymaga od podatników, prowadzących działalność na terenie strefy, właściwej alokacji dochodu (korzystającego ze zwolnienia) do działalności strefowej. Tym samym konieczne jest traktowanie działalności strefowej i pozastrefowej jako dwóch odrębnych „podatników”, tak więc przepływy pomiędzy nimi powinny być traktowane z perspektywy cen transferowych jako „transakcje”, a rozliczenia pomiędzy działalnością strefową a działalnością pozastrefową (lub pomiędzy działalnością strefową a podmiotami powiązanymi), powinny być ustalone na warunkach rynkowych.
Co korekty mają wspólnego ze strefą?
Korekty cen transferowych występują w rozliczeniach pomiędzy podmiotami powiązanymi i stanowią częstą praktykę stosowaną przez grupy kapitałowe. Celem korekt jest doprowadzenie rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi do warunków rynkowych (tj. zgodnych z zasadą arm’s length).
Co w tym trudnego?
W sytuacji, w której korekta następuje poprzez zmianę wysokości cen produktów wytwarzanych na terenie strefy, uwzględnienie takiej korekty w rozliczeniu wyniku strefowego nie budzi większych wątpliwości. Jeżeli jednak korekta dotyczy wprost wyniku, tj. nie jest związana z poziomem pierwotnie przyjętych cen i zostaje udokumentowana notą, pojawia się pytanie o możliwość uwzględnienia takiej korekty w wyniku strefowym.
Jak je traktować?
W sytuacji, gdy rozliczenia z tytułu korekty dochodowości otrzymywane przez podmiot prowadzący działalność na terenie strefy od podmiotu powiązanego są związane wyłącznie z działalnością strefową powinny być traktowane jako przynależne do źródła z działalności strefowej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT (a tym samym korzystać ze zwolnienia strefowego).
Stanowisko to zostało potwierdzone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku (z dnia 4 lipca 2018 r., sygn. I SA/Gd 541/18).
Wyrok wskazuje na kilka ważnych aspektów uznania korekt TP za związanych z działalnością strefową.
Istotnym aspektem jest nierozerwalne powiązanie korekt z przyjętą w Grupie polityką cen transferowych. Korekty nie powinny być wprowadzane ad hoc tylko powinny być nierozłącznie związane z funkcjonującym mechanizmem rozliczeń.
Kolejny aspektem jest zachowanie rynkowości rozliczeń – korekty powinny być stosowane jako mechanizm mający doprowadzić rozliczenia pomiędzy podmiotami powiązanymi do warunków rynkowych. W tym zakresie nie powinny stanowić odrębnej operacji gospodarczej, realizującej odrębny cel. W rezultacie przeprowadzonych korekt kluczowy jest wynik ekonomiczny na transakcji, który pozostanie na takim samym poziomie niezależnie od tego, czy warunki transakcji zostaną uzgodnione w prawidłowej wysokości ex ante (mechanizm korekt nie przewiduje korekt), czy też ex post (po zastosowaniu korekty).
Charakter rozliczeń powinien również zostać uwzględniony przy dokonywaniu korekt. Kluczowe jest, aby korekty potwierdzały wyłącznie wyrównanie rozliczeń wynikających z zasady „ceny rynkowej”. W rezultacie korekty powinny być nierozłączne z prowadzoną działalnością strefową i nie mogą być postrzegane jako odrębna działalność / rozliczenie.
Powyższe argumenty, dotyczące zapewnienia rynkowości rozliczeń i uzasadnienia biznesowego pod wprowadzony mechanizm rozliczeń korekt, zostały potraktowane jako konieczne do uznania korekty dochodowości za związaną w całości z prowadzoną działalnością strefową, z której dochód zwolniony jest z opodatkowania na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT.
Tematyka korekt TP jest na tyle istotna, iż zostanie również uregulowana w planowanych od 2019 roku zmianach do ustawy CIT (obecnie skierowanych do Senatu). Omawiany wyrok niejako wyprzedził zamiary ustawodawcy, gdyż planowane jest wprowadzenie dodatkowych wymogów dla podatników rozliczających korekty TP.
Na podstawie nowych przepisów, aby móc zaliczyć korektę do przychodów / kosztów podatkowych konieczne będzie spełnienie łącznie 5 warunków tj.:
- zapewnienie rynkowości rozliczeń,
- udowodnienie, iż korekta TP jest konieczna do zapewnienia zgodności rozliczeń w wyniku zmiany istotnych okoliczności,
- posiadanie oświadczenia podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik,
- druga strona, biorąc udział w korekcie ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w państwie lub na terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych,
- podatnik potwierdzi dokonanie korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.