Dywidendy zwolnione z podatku u źródła. Jak dochować należytej staranności?
Kryteria należytej staranności przy ustalaniu właściwego opodatkowania podatkiem u źródła nie są zdefiniowane w polskich przepisach podatkowych. Do tej pory praktyka w tym zakresie kształtowała się przede wszystkim w odniesieniu do podatku VAT. Z ustaw o podatkach dochodowym wynika jedynie, że przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.
Stanowisko dot. należytej staranności w przypadku podatku u źródła, prawdopodobnie po raz pierwszy, przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 11 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.91.2019.2.MS. Sprawa dotyczyła obowiązków związanych z zastosowaniem zwolnienia z podatku u źródła dywidend na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT czyli dywidend płaconych do kwalifikowanego krajem rezydencji wspólnika posiadającego bezpośrednio co najmniej 10% udziałów nieprzerwanie przez dwa lata, w tym obowiązku dochowania należytej staranności. Organ podatkowy stwierdził, że w ramach należytej staranności płatnik nie może ograniczać się do weryfikacji warunków zastosowania zwolnienia wynikających z art. 22 ust. 4-6 ustawy o CIT. Wskazał, że dochowanie należytej staranności jest kwestią odrębną, podobnie jak spełnienie warunków dokumentacyjnych wynikających z art. 26 ustawy o CIT tj. certyfikat rezydencji w przypadku podatników zagranicznych czy oświadczenie, że podatnik nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów.
Co więcej, zgodnie z interpretacją posiadanie oświadczeń podatników może stanowić istotny dowód dochowania należytej staranności, lecz nie jest wystarczające. Płatnik powinien dokonać analizy określonego przypadku.
Dokonując weryfikacji czy dochowano należytej staranności należy odnosić się do aspektów istotnych z punktu widzenia stosowania danej preferencji podatkowej w konkretnym stanie faktycznym. W szczególności dotyczy to weryfikacji statusu kontrahenta jako podatnika (rzeczywistego właściciela) w stosunku do otrzymanej należności, w tym poprzez pryzmat:
- prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej przez ten podmiot;
- weryfikacji rezydencji podatkowej odbiorcy należności;
- weryfikacji otrzymanych dokumentów pod kątem ich zgodności ze stanem faktycznym (w tym na podstawie informacji dostępnych publicznie).