Czy sprzedaż wirtualnych przedmiotów m.in. ,,skinów’’ z gier podlega opodatkowaniu PIT?
- Trochę o PIT
- 3 minuty
Wirtualne przedmioty, takie jak skiny / skórki dostępne w grach komputerowych, stały się popularnym przedmiotem handlu w internecie. Sprzedaż tych dóbr, choć pozornie nierealnych, podlega jednak rzeczywistym przepisom podatkowym. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, jak poprawnie rozliczyć dochody z takiej sprzedaży.
Sprzedaż w ramach działalności gospodarczej
Sprzedaż wirtualnych przedmiotów prowadzona w sposób zorganizowany, ciągły, w celu odniesienia korzyści majątkowej i na własną odpowiedzialność powinna być co do zasady traktowana jako działalność gospodarcza. Dochody z tej działalności podlegają zatem opodatkowaniu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami ustawy o PIT.
Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej niedawno interpretacji[1] dotyczącej podatnika, który od 2020 r. handlował wirtualnymi przedmiotami z gry. Model biznesowy polegał na kupowaniu przedmiotów w Polsce, a następnie ich sprzedaży z zyskiem na zagranicznych platformach. Przychody były wypłacane w kryptowalutach, a podatnik korzystał z pośrednika ze względu na swoją niepełnoletność. Mimo że nie prowadził formalnej działalności gospodarczej, organ uznał jego działania za działalność gospodarczą, wskazując, że była ona prowadzona w sposób ciągły, zorganizowany i nastawiony na zysk, a podatnik ponosił ryzyko tej działalności i był odpowiedzialny w stosunku do osób trzecich za rezultat swych działań.
W związku z tym, podatnik powinien zarejestrować działalność gospodarczą i rozliczać dochody zgodnie z przepisami o PIT.
Warto również zauważyć, że sprzedaż skinów w ramach działalności gospodarczej będzie opodatkowana według wybranej przez podatnika formy opodatkowania tj.:
- według skali podatkowej (12% i 32%),
- podatkiem liniowym (19%), lub
- ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym stawka ryczałtu będzie zależała od tego, czy podatnik sam wytwarza przedmioty wirtualne, a następnie je sprzedaje, czy też podatnik jedynie odsprzedaje wirtualne przedmioty w stanie nieprzetworzonym.
W pierwszym przypadku stawka wyniesie 8,5%, natomiast w drugim podatnik rozliczy ryczałt według stawki 3%[2].
Co w przypadku jednorazowej sprzedaży?
Gdy sprzedaż wirtualnych przedmiotów ma charakter sporadyczny i nie spełnia definicji działalności gospodarczej, przychody z tej sprzedaży należy zaliczyć do źródeł przychodów jakimi są odpłatne zbycie praw majątkowych lub inne źródła.
Wybór właściwego źródła opodatkowania uzależniony jest od tego, czy regulamin danej gry przewiduje możliwość zbycia przedmiotu wirtualnego czy nie. Jeżeli w regulaminie nie ma takich zapisów, podatnik zbywając odpłatnie przedmiot wirtualny sprzedaje na podstawie licencji konkretne prawa majątkowe (przywilej do użytkowania przedmiotów w grze). W konsekwencji osiągnie on przychód z tytułu odpłatnego zbycia praw majątkowych[3].
W przypadku obu powyższych źródeł przychodów, sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu według zasad ogólnych, czyli przy zastosowaniu skali podatkowej 12%/32%.
Co ze sprzedażą przedmiotów wirtualnych przez małoletnich?
W przypadku osób małoletnich, dochody ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów powinny być doliczone do dochodów rodziców i wykazane w załączniku PIT/M do ich zeznania rocznego PIT-36.
A jakie obowiązki ma kupujący przedmioty wirtualne?
Jak wynika z aktualnie wydawanych interpretacji, sprzedaż skinów do gier jest traktowana jako sprzedaż innych praw majątkowych. W związku z tym kupno takich przedmiotów co do zasady może podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 1%[4].
Zbywając odpłatnie uprawnienia do korzystania z przedmiotów wirtualnych, strony transakcji dokonują sprzedaży konkretnego prawa majątkowego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o PCC, umowy przenoszące takie prawa są opodatkowane PCC. Przepis ten jednak nie będzie miał zastosowania w przypadku, gdy transakcja będzie objęta podatkiem VAT.
Podatek PCC spoczywa na kupującym. W praktyce oznacza to konieczność złożenia deklaracji PCC-3 oraz zapłaty podatku w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy.
Warto również zaznaczyć, że przy nabyciu praw majątkowych nie znajdzie zastosowanie zwolnienie przewidziane dla sprzedaży nieprzekraczającej 1000 zł. Wobec powyższego każde nabycie przedmiotu wirtualnego może podlegać opodatkowaniu PCC.
***
[1] Interpretacja DKIS z 24 września 2024 r. sygn. 0112-KDWL.4011.96.2024.1.JK.
[2] Interpretacja DKIS z 9 lipca 2024 r. sygn. 0112-KDSL1-1.4011.261.2024.4.DT oraz interpretacja DKIS z 8 stycznia 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.983.2023.1.MR.
[3] Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 17 września 2014 r. sygn. IBPBII/1/415-510/14/MK.
[4] Interpretacja DKIS z 1 lipca 2024 r. sygn. 0111-KDIB2-3.4014.215.2024.3.MD.
Powiązane treści
Szymon Kozłowski
Starszy konsultant
Tel.: +48 503 972 391