Czy faktury dla konsumentów będą wystawiane w KSeF?

Na postawione w tytule pytanie nie znamy jeszcze ostatecznej odpowiedzi, choć z informacji płynących z MF wynika, że właśnie taki jest zamiar ustawodawcy. Byłoby to zresztą spójne z treścią wniosku derogacyjnego, z którego wynikało, że celem MF jest powszechne stosowanie KSeF.

Problem dla handlu

Utrzymująca się niepewność jest wysoce niekomfortowa dla podatników, zwłaszcza z sektora retail (handlu), którzy realizują olbrzymią liczbę transakcji, w tym z udziałem konsumentów, których duża część oczekuje wystawienia faktury. Obowiązek stosowania KSeF w takich przypadkach powoduje szereg problemów praktycznych, których – zdaje się – MF nie przewidziało.

Teoria a praktyka

Gdyby wszystko poszło po myśli MF i KSeF działałby niezawodnie, a dodatkowo przetwarzałby faktury w czasie rzeczywistym od pierwszego dnia uruchomienia, to większość z dyskutowanych przez podatników kwestii byłaby nieistotna. Mając jednak w pamięci początki nieobowiązkowego stosowania JPK i problemy z zapychającymi się bramkami MF, a także pojawiające się okresowo problemy z funkcjonowaniem bramek, obawy podatników wydają się więcej niż uzasadnione. Sami przedstawiciele MF zapowiadają, że walidacja e-faktur w KSeF może trwać klika dni, zwłaszcza w przypadku wysyłki wsadowej (w „paczkach”).

Czas (konsumenta) to pieniądz

W sektorze retail niezwykle istotny jest czas i komfort konsumenta dokonującego zakupu, a w tych dwóch aspektach obowiązek zastosowania KSeF może powodować istotne komplikacje. Przede wszystkim kluczowa jest możliwość wydania nabywcy dokumentu stanowiącego dla niego dowód zakupu.

W przypadku zażądania przez konsumenta wystawienia faktury, kasjer lub pracownik punktu obsługi klienta powinien być w stanie niezwłocznie wystawić fakturę na podstawie wystawionego paragonu. Zakładając obowiązek stosowania KSeF w transakcjach B2C problemy pojawiają się w obydwu wskazanych powyżej aspektach. Po pierwsze, jest prawdopodobne, że wystawienie faktury w KSeF nie nastąpi „od ręki”, lecz może trwać krótszą lub dłuższą chwilę, co będzie zależne zarówno od rozwiązań przyjętych w systemach podatników, jak i od czasu walidowania e-faktury w KSeF.

Przekazanie faktury – wydruk, potwierdzenie czy link?

Drugą kwestią jest sposób przekazania podatnikowi faktury lub innego dokumentu potwierdzającego zakup. Zakładając, że faktura w KSeF zostanie wystawiona „od ręki”, problem się minimalizuje, ponieważ nabywca może otrzymać jej wydruk w zwykłym czytelnym formacie, który zostanie przygotowany na bazie faktury w formie xml. Natomiast jeśli okaże się, że nie będzie to możliwe, pojawia się pytanie, co przekazać nabywcy jako dowód zakupu oraz w jaki sposób później przekazać mu fakturę? Teoretycznie możliwe jest przekazanie wydruku faktury, która została przesłana do KSeF, choć stwarza to ryzyko podwójnego zafakturowania, zwłaszcza że nie ma pewności, że ten sam dokument faktury przejdzie pozytywnie walidację w KSeF. Alternatywą może być wydanie innego dokumentu, np. potwierdzenia dokonania zakupu, które nie będzie zawierało wszystkich danych przewidzianych dla faktury. Natomiast do przekazania faktury możliwe będzie przesłanie linku do pobrania faktury (tzw. dostęp anonimowy do KSeF), ale w tym przypadku możliwe jest, że nabywcy będą mieli problemy z jej pobraniem i niechętnie przyjmą takie rozwiązanie. Alternatywnie można wysłać klientowi wizualizację faktury mailem. W obu przypadkach konieczne będzie jednak uzyskanie adresu mailowego od klienta, a przecież nie każdy taki adres musi posiadać.

Faktury uproszczone wcale nie takie proste

Kolejnym tematem, który jak dotąd nie został wyjaśniony, jest kwestia raportowania paragonów z NIP o wartości do 450 zł stanowiących faktury uproszczone. Czy po wprowadzeniu KSeF takie faktury będą w jakiś sposób raportowane do KSeF? Czy może tego rodzaju faktury uproszczone zostaną wyłączone z obowiązku przesyłania ich do KSeF? Racjonalne byłoby wyłączenie tego typu faktur uproszczonych z obowiązkowego KSeF, ponieważ i tak docelowo wszystkie paragony będą wystawiane w kasach online i dostępne dla KAS w Centralnym Repozytorium Kas.

Czekając niecierpliwie na projekt ustawy

Wątpliwości można mnożyć, ale do czasu pojawienia się projektu ustawy wprowadzającej zasady funkcjonowania obowiązkowego KSeF sposób rozwiązania większości z problematycznych kwestii pozostaje w sferze domysłów. Dlatego też podatnicy i doradcy z niecierpliwością czekają na jasne stanowisko ustawodawcy, gdyż termin 1 stycznia 2024 r. choć wydaje się odległy, to biorąc pod uwagę skalę zmian jaką będzie należało wprowadzić, czasu na dostosowanie do nowych obowiązków wcale nie jest za dużo.

Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn