Brexit: Taryfa celna
Pozostało kilka tygodni do zakończenia okresu przejściowego w ramach Brexitu. Niemniej jednak wciąż istnieje wiele obszarów niepewności związanych z handlem pomiędzy UK a UE. Jednym ze znaków zapytania pozostaje kwestia wysokości ceł (stawek celnych), które będą miały zastosowanie w relacji UE-UK od 1 stycznia 2021 r.
19 maja 2020 r. Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił taryfę celną UK Global Tariff (UKGT), która ma obowiązywać w UK po wyjściu z Unii Europejskiej. UKGT ma zastąpić Unijną Taryfę Celną w Wielkiej Brytanii, a stawki celne wskazane w UKGT będą miały zastosowanie do towarów importowanych do UK, jeżeli nie będą występowały preferencje.
Wielka Brytania porozumiała się w zakresie preferencji celnych z wieloma krajami, np. ze Szwajcarią, czy z Kanadą (w tym przypadku warunki handlowe mają być analogiczne, jak w umowie między EU i Kanadą – CETA). Nadal nie ustalono jednak preferencji w relacji między Wielką Brytanią i Unią Europejską, w związku z tym, należy przygotować się na konieczność stosowana ceł standardowych (erga omnes) przy imporcie do UK na podstawie UKGT, a przy imporcie do UE na podstawie Unijnej Taryfy Celnej.
Unia Europejska opublikowała coroczną aktualizację Unijnej Taryfy Celnej, która będzie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. – Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1577 z dnia 21 września 2020 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Wprowadzone Rozporządzeniem stawki cła, będą podstawowymi stawkami celnymi obowiązującymi dla przywozu towarów z każdego kraju spoza UE w 2021 roku (zgodnie aktualnym brzmieniem Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23.07.1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej), w tym dla przywozu towarów z UK, o ile – co podkreślamy ponownie – nie zostanie przyjęta umowa, która umożliwi stosowanie preferencji taryfowych względem towarów o pochodzeniu brytyjskim wprowadzanych do obrotu w UE.
Przykładowe obowiązki i skutki stosowania dwóch taryf i standardowych stawek celnych:
- Stosowanie dwóch różnych Taryf wymagać będzie dokonania podwójnej klasyfikacji towaru przemieszczanego przez granicę, tj. w ramach UKGT oraz Unijnej Taryfy Celnej oraz określenia stawek celnych i podatków importowych, które będą miały zastosowanie. Klasyfikacja towarowa wymaga szczegółowej analizy towaru w kontekście m.in. Ogólnych Reguł Interpretacji, not wyjaśniających i orzecznictwa, co powoduje w praktyce, że w wielu przypadkach jest nieoczywista i czasochłonna.
- Nieprawidłowości w ustaleniu taryfy i co za tym idzie w przypisaniu prawidłowej stawki celnej, spowodować mogą nie tylko uszczuplenia należności celnych, ale też błędne ustalenie podstawy opodatkowania VAT.
- W przypadku podmiotów, które posiadają pozwolenia celne w Unii, np. AEO C, błędy w ustalaniu klasyfikacji mogą skutkować naruszeniem kryterium przestrzegania przepisów prawa podatkowego i celnego.
- Jeżeli klasyfikacja celna towarów wysyłanych do UK/nabywanych z UK nie zostanie prawidłowo przeprowadzona, a umowy z kontrahentami z UK nie będą wspominały o obowiązkach i należnościach celnych, wówczas ewentualne należności mogą zmniejszyć lub wyeliminować spodziewane marże.
Obrót towarowy z UK będzie wymagał prawidłowej klasyfikacji celnej i najprawdopodobniej zapłaty należności celnych. Ze względu na (dotychczas) brak umowy uprawniającej do stosowania preferencji, planując przemieszczenie towaru przez granicę UK-UE, warto obliczyć potencjalne należności i odpowiednio zmodyfikować ustalenia ze swoimi kontrahentami. Należy wziąć pod uwagę, że różnice w cenie mogą być duże. Bez preferencji stawki celne efektywnie sięgają nawet ponad 100% wartości towaru (jak w przypadku wołowiny), ponadto istnieją liczne różnice w stawkach celnych wskazanych w UKGT i w Taryfie Unijnej.