BEPS 2.0 zmieni umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
- Trochę o CIT
- 3 minuty
Filar Drugi proponowanej przez OECD reformy międzynarodowego prawa podatkowego koncentruje się na określeniu minimalnego poziomu opodatkowania przedsiębiorstw międzynarodowych jako na rozwiązaniu, które może skutecznie przeciwdziałać zjawisku unikania opodatkowania i zapewnić uczciwszy podział prawa do opodatkowania ich zysków między państwami. Oprócz 15% minimalnego podatku globalnego od największych grup kapitałowych[1], Filar Drugi przewiduje również wprowadzenie tzw. mechanizmu STTR (Subject to Tax Rule) do dwustronnych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (UPO).
W lipcu 2023 r. opublikowano propozycję nowego artykułu Konwencji Modelowej OCED wraz z komentarzem wyjaśniającym cel oraz zasady stosowania STTR. Zgodnie z zapowiedziami, 3 października 2023 r. OECD przedstawiła projekt konwencji wielostronnej, która ma umożliwić państwom wprowadzenie STTR do zawartych przez nie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Założenia STTR
Istotą proponowanego rozwiązania jest przyznanie państwu źródła, w przypadku gdy na mocy wybranych postanowień UPO jego prawo do opodatkowania zostało ograniczone, możliwości nałożenia podatku wyrównawczego, jeżeli w państwie rezydencji ten sam dochód zostanie opodatkowany stawką niższą niż 9%.
W rezultacie poprzez dodanie do UPO postanowienia dotyczącego STTR zmodyfikowane mogą zostać artykuły zawierające normy podziału między państwami prawa do opodatkowania zysków przedsiębiorstw, odsetek, należności licencyjnych oraz tzw. innych dochodów (niewchodzących w zakres pozostałych artykułów danej umowy).
Możliwość wspomnianej modyfikacji wystąpi w odniesieniu do wybranych kategorii dochodów (tzw. covered income). Dochodami tymi są:
- odsetki,
- należności licencyjne,
- wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług,
- wynagrodzenia za udzielone gwarancje i inne opłaty finansowe,
- składki ubezpieczeniowe i reasekuracyjne,
- wynagrodzenia za prawa do dystrybucji produktów lub usług,
- opłaty za wynajem sprzętu przemysłowego, handlowego lub naukowego.
STTR miałby zastosowanie wtedy, gdy łączna suma płatności (dochodów) między tymi samymi podmiotami (lub podmiotami powiązanymi z odbiorcą) w roku podatkowym przekracza 1 milion euro (lub 250 000 euro, jeżeli stroną UPO, którą stosują te podmioty, jest państwo o PKB niższym niż 40 miliardów euro).
Co do zasady stawka nominalna, ALE…
W odróżnieniu od 15%-owego globalnego minimalnego podatku dochodowego , który obliczenie kwoty wyrównania opiera wprost na efektywnej stawce podatkowej w państwie rezydencji podmiotu zależnego, ogólną zasadą stosowaną przy mechanizmie STTR ma być stawka nominalna dla danej kategorii dochodu uzyskanego przez odbiorcę płatności. Stawka nominalna będzie obniżona o wybrane preferencyjne rozwiązania mające zastosowanie w państwie rezydencji do analizowanego dochodu (tzw. preferential adjustment), np. całkowite lub częściowe zwolnienie.
Jednakże sam fakt, że państwo rezydencji nakłada na określony rodzaj dochodu stawkę wynoszącą co najmniej 9% nie oznacza, że na gruncie STTR państwo źródła traci uprawnienie w zakresie opodatkowania. Wciąż możliwe będzie opodatkowanie w granicach stawki przewidzianej w UPO w dotychczasowym brzmieniu (najczęściej 5, 10 lub 15%).
Przykład
- Zgodnie z UPO państwo źródła ma prawo opodatkować dochód według stawki 5%.
- Ten sam dochód w państwie rezydencji podlega stawce nominalnej 2%.
- Państwo źródła będzie uprawnione do nałożenia dodatkowego podatku w kwocie równej iloczynowi wypłacanego wynagrodzenia i stawki 2% (9%-5%-2%=2%).
Wysokość podatku należnego w państwie źródła, zgodnie z zasadami STTR, zostanie określona i będzie podlegać wpłacie przez płatnika po zakończeniu roku podatkowego.
Zakres podmiotowy STTR
STTR obejmuje płatności dokonywane pomiędzy podmiotami powiązanymi. Jednakże mechanizm ten nie znajdzie zastosowania, jeżeli odbiorcą płatności jest jeden z kwalifikowanych rodzajów podmiotów (wyłączonych odbiorców), tj. w szczególności osoba fizyczna, fundusz inwestycyjny spełniający określone warunki (w tym fundusze emerytalne).
W celu wyeliminowania ryzyka obejścia zakresu podmiotowego regulacji STTR, OECD zaproponowało również dodanie szczególnej klauzuli (TAAR) traktatowej, pomijającej w analizie rozliczeń podmiot działający w charakterze pośrednika.
Realny wpływ na traktaty
To, czy i kiedy proponowane zmiany wpłyną na aktualne rozliczenia między podmiotami powiązanymi, zależeć będzie od tego, czy oba państwa, w których działają, zdecydują się przystąpić do konwencji wielostronnej (ewentualnie zmienić UPO w drodze dwustronnych negocjacji).
Gdyby taka sytuacja miała miejsce, podmiot mający siedzibę w państwie źródła będzie zobowiązany do ustalenia nominalnej stawki obowiązującej w kraju rezydencji odbiorcy, przy dokonywaniu określonych rodzajów wypłat na rzecz podmiotu powiązanego we własnym zakresie. Może powodować to pewnie problemy i wątpliwości. Po raz kolejny przy okazji opodatkowania podatkiem u źródła planowane jest nałożenie dodatkowych obowiązków na płatnika, które mogą wiązać się z ryzykiem np. błędnego ustalenia stawki. To następnie będzie skutkowało błędnymi ustaleniami w zakresie zapłaty podatku wyrównawczego na gruncie STTR lub jej braku. Dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby coroczne publikowanie wykazu stawek nominalnych obowiązujących w danym kraju w odniesieniu do ww. rodzajów płatności. Pojawia się jednak pytanie, czy OECD zdecyduje się na wprowadzenie takiego ułatwienia dla płatników.
*******
[1] O którym pisaliśmy tutaj:
https://www.mddp.pl/kolejne-obowiazki-duzych-przedsiebiorstw-miedzynarodowych-na-horyzoncie/, https://www.mddp.pl/globalny-podatek-minimalny/.
Powiązane treści
- Rozwiązania: Podatek u źródła (WHT)
- Prace nad objaśnieniami w zakresie podatku u źródła wznowione
- Warunek braku zwolnienia z opodatkowania jako kość niezgody pomiędzy płatnikami/podatnikami a organem
- Opinia o stosowaniu preferencji w podatku u źródła uzyskana przed 1 stycznia 2022 r. ważna nawet 5 lat
- Projekt objaśnień w zakresie podatku u źródła przed konsultacjami pełen kontrowersji
Daria Górka
Menedżer | Doradca podatkowy
Tel.: +48 503 971 849
Maria Bogrycewicz
Konsultant
Tel.: +48 503 975 483