Benefit test – mniejsze ryzyko zakwestionowania ujęcia w KUP wydatków z tytułu usług niematerialnych
W ostatnim czasie usługi niematerialne są jednym z najczęściej weryfikowanych obszarów podczas kontroli podatkowych. Weryfikacja obejmuje zarówno usługi wewnątrzgrupowe, jak i te nabywane od podmiotów niepowiązanych, a kontrola może dotyczyć okresu sięgającego nawet 6 lat wstecz.
W przypadku braku wykazania korzyści z nabywanych usług i odpowiednich dowodów organy kwestionują ujęcie wydatków w kosztach uzyskania przychodu, co z kolei przekłada się na doszacowanie dochodu do opodatkowania.
Organy wymagają od podatnika:
dowodów wykonania usług zakupionych od kontrahentów;
wykazania związku tych usług z osiąganymi przychodami;
uzasadnienia korzyści wynikających z otrzymywania usług świadczonych,
potwierdzenia, że wysokość poniesionych kosztów odpowiada osiąganym korzyściom,
a od podmiotów powiązanych także potwierdzenia rynkowego poziomu wynagrodzenia (w tym stosowanej bazy kosztowej oraz kluczy alokacji).
Organy poszukują również odpowiedzi na następujące pytania:
Czy usługi zostały rzeczywiście wykonane?
Jaki był dokładny zakres i przebieg usług (zgodność zakresu umowy z pracami rzeczywiście wykonanymi oraz sposób wykonania tych prac)?
Czy usługodawca miał zespół, kompetencje i inne zasoby potrzebne do wykonania usług?
Czy zakup usług jest racjonalny z perspektywy gospodarczej podatnika (tj. czy usługi były potrzebne, czy dało się osiągnąć dany cel gospodarczy lepiej albo taniej)?
W przypadku usług o istotnej wartości, korzystne i bezpieczne będzie przeanalizowanie transakcji oraz nabywanych usług, zarówno tych wewnątrzgrupowych, jak i tych z podmiotami niepowiązanymi i uprzednie przygotowanie podsumowania zakresu, korzyści i dowodów potwierdzających wykonanie danej usługi.
Dlaczego benefit test jest ważny?
W trakcie kontroli organy proszą nie tylko o dokumenty potwierdzające efekt prac (np. raporty czy opinie), ale również materiały robocze, korespondencję projektową czy ewidencje czasu pracy
Gromadzenie materiałów po kilku latach od transakcji jest problematyczne i czasochłonne.
Benefit test można wykorzystać w trakcie procedury dotyczącej uprzedniego porozumienia cenowego (APA).
Benefit test jest również świetnym narzędziem dla celów zarządczo-kontrolingowych. Zebrane dane pozwalają na analizę wydatków ponoszonych przez spółkę i zwiększają świadomość, jakie dokładnie kupuje usługi i jakie korzyści z nich wynikają.
Jak możemy Państwu pomóc w zakresie benefit testu?
Zweryfikujemy realizowane transakcje (przed ich zawarciem, w trakcie lub po), przygotujemy zestawienie obejmujące kategorię nabywanych usług, ich uzasadnienie ekonomiczne i związek z osiąganymi przychodami.
Przy współpracy z Państwem zbierzemy i podsumujemy dowody potwierdzające wykonanie usług.
Zidentyfikujemy ewentualne obszary ryzyka oraz zweryfikujemy poprawność wykazanych materiałów.
Będziemy wspierali i/lub reprezentowali Państwa w trakcie kontroli podatkowych dotyczących benefit testu, m.in. w zakresie wyjaśnień zasadności ponoszonych kosztów, ich rynkowości oraz związku z przychodami.
Sporządzimy lub zweryfikujemy umowy na świadczenie usług, opis do faktury oraz powiązaną dokumentację transakcyjną, tak aby uwzględniały kwestie istotne przy benefit teście.
Przygotujemy instrukcję/procedurę, w której wskażemy Państwu, w jaki sposób zbierać i opisywać dowody potwierdzające realizację transakcji oraz wykazywać uzyskiwane w ich ramach korzyści ekonomiczne.
Wesprzemy w przygotowaniu systemu archiwizacji gromadzonych dowodów, a nawet opracujemy narzędzie automatyzujące ten proces.
Przeprowadzimy szkolenie, podczas którego wskażemy, jakie należy przyjąć podejście w tym zakresie, uwzględniając specyfikę transakcji realizowanych przez Państwa.
Przygotujemy wniosek o uprzednie porozumienie cenowe (APA), w którym uwzględnimy benefit test, w celu uzasadnienia ekonomicznego realizowanej transakcji.
Jeżeli potrzebują Państwo jakiegokolwiek wsparcia w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu z:
Marta Klepacz | marta.klepacz@mddp.pl | +48 533 889 036 |
Łukasz Kupień | lukasz.kupien@mddp.pl | +48 792 999 105 |
lub z Państwa doradcą ze strony MDDP.
Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.