APA nie taka straszna jak ją malują
Nie dalej jak rok temu obchodziliśmy okrągły 10-letni jubileusz funkcjonowania w Polsce APA, czyli uprzednich porozumień cenowych, a zainteresowanie APA wciąż systematycznie rośnie. Wynika to w z dwóch powodów.
Po pierwsze ze zwiększonej świadomości podatników w zakresie korzyści osiąganych wskutek zawarcia porozumienia z administracją podatkową. A po drugie z wprowadzenia do Ustawy o CIT art. 15e ograniczającego możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów część wydatków ponoszonych przez podatnika na nabycie określonych rodzajów usług i praw od podmiotów powiązanych.
Jakie korzyści daje APA?
Wyznaczenie prawidłowej metody obliczania cen transferowych, akceptowalnej przez organy podatkowe z wyprzedzeniem, eliminuje ryzyko potencjalnych przyszłych sporów podatkowych z organami kontroli. Tym samym, dzięki uzyskaniu decyzji w sprawie APA podatnik zyskuje możliwość zabezpieczenia najbardziej kluczowych transakcji wewnątrzgrupowych.
Ponadto:
- ograniczenie lub całkowite wykluczenie ryzyka podwójnego opodatkowania, dzięki możliwości ustanowienia dwustronnego lub wielostronnego porozumienia zawieranego pomiędzy podatnikiem a administracjami podatkowymi dwóch i więcej państw;
- brak obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych dla danej transakcji objętej porozumieniem APA;
- wyłączenie limitu wydatków ponoszonych na prawa i usługi niematerialne określonego w art. 15e Ustawy o CIT w zakresie objętym decyzją Ministra Finansów w sprawie APA.
A jakie są statystyki?
Zwróciliśmy się z zapytaniem do Ministra Finansów.
W odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji publicznej, Minister Finansów wskazał, iż w 2017 r. toczyły się 33 postępowania, z czego 11 zakończono już w 2017 r. Co ciekawe, na moment udzielenia informacji (tj. 15 czerwca) toczą się aż 23 postępowania:
- 12 jednostronnych,
- 10 dwustronnych oraz
- 1 wielostronne.
Naszą ciekawość wzbudziła kwestia, ile od początku 2018 r. wpłynęło zapytań wstępnych o zawarcie porozumienia APA na usługi wskazane w art. 15e ustawy o CIT.
Zgodnie z uzyskaną odpowiedzią, w 2018 r. odbyły się 32 spotkania wstępne, z czego przynajmniej 1/3 była związana z usługami wskazanymi w art. 15e Ustawy o CIT. Ze strony Ministerstwa Finansów padała sugestia, aby wnioskodawca wstrzymał się ze złożeniem wniosku do zmiany ustawy Ordynacja podatkowa i wprowadzenia procedury uproszczonej.
Jedno z naszych pytań dotyczyło również średniego czasu trwania procedury APA od momentu złożenia wniosku do momentu wydania decyzji.
Już wiemy, iż średni czas zawarcia porozumienia wynosi w przypadku porozumień:
- jednostronnych – 11 miesięcy (wydano 47 decyzji),
- dwustronnych – 30 miesięcy (wydano 10 decyzji),
- wielostronnych – zawarto 1 porozumienie wielostronne, które trwało 44 miesiące.
Statystyka decyzji i średniego czasu trwania postępowania obejmuje przedłużenie i odnawianie decyzji, w których średni czas postępowania wynosi 6 miesięcy.
Najbardziej popularna metoda?
Minister Finansów poinformował nas, iż w 2017 r. i 2018 r. toczyło się 37 spraw, z czego (wg propozycji wnioskodawcy) 33 objęte było metodą marży transakcyjnej netto (TNMM), a 4 metodą podziału zysku.
Jak widać przynajmniej dla części podatników nie taka APA straszna. Podatnicy coraz chętniej korzystają z możliwości nawiązania dialogu z fiskusem, a tym samym zabezpieczenia swoich interesów.