Analiza porównawcza dla pożyczek okiem organów skarbowych
Jak wynika z naszych doświadczeń, organy podatkowe podczas kontroli często zastępują analizę porównywalności przedstawieniem danych na temat oprocentowania wynikających z przeprowadzonego „procesu myślowego”. Na tej podstawie uznają, że oprocentowanie transakcji wewnątrzgrupowej jest nierynkowe, co umożliwia szacowanie dochodu podatnika.
Właśnie do takiego sposobu postępowania organów, odwołuje się wyrok WSA w Warszawie z 28 maja 2019 roku (III Sa/Wa 1777/18). Sąd przyznał, że bez przeprowadzenia szczegółowej analizy porównywalności nie może być mowy o kwestionowaniu rynkowości poziomu oprocentowania i szacowaniu dochodu podatnika.
Przedmiotem wyroku jest sprawa podatnika, który sfinansował inwestycję w centrum handlowe poprzez pożyczkę udzieloną przez podmiot powiązany. W toku prowadzonego postępowania organy podatkowe zakwestionowały rynkowość oprocentowania tej pożyczki. Oszacowały wysokość oprocentowania (a co za tym idzie odsetek) w znacznie niższej wysokości. Istotą sporu w sprawie był sposób prowadzenia postępowania podatkowego, w szczególności szacowania rynkowego poziomu oprocentowania przez organy podatkowe, który zdaniem spółki istotnie odbiegał od zasad wynikających z przepisów.
Organ podatkowy I instancji stwierdził, że w ogóle nie jest zobowiązany do przeprowadzenia analizy porównywalności, o której mowa w § 6 Rozporządzenia (¹), gdzie opisane są kryteria porównywalności i etapy analizy. Jego zdaniem sposób badania rynkowości pożyczek reguluje § 21 Rozporządzenia. Organ ten podważył rynkowość odsetek w oparciu o dowody zebrane z publicznie dostępnych źródeł, bez przeprowadzenia analizy porównawczej (m.in. w oparciu o dane statystyczne NBP). Organ II instancji wprawdzie przyznał, że analiza porównywalności musi być przeprowadzona, ale przeprowadził taką analizę w formie „procesu myślowego”, który wg. niego nie musi zostać nawet udokumentowany.
- Metodologia analizy
Sąd w wyroku skrytykował metodologię przeprowadzenia postępowania a w szczególności „analizy porównawczej” przez organy obu instancji. Stwierdził, że aby móc ocenić rynkowość oprocentowania organ podatkowy musi przeprowadzić analizę porównywalności zgodnie z § 6 Rozporządzenia. Obowiązek takiej analizy wynika wprost z przepisów Rozporządzenia. Dodatkowe zasady prowadzenia postępowania dotyczące kredytów i pożyczek reguluje § 21 Rozporządzenia. W tej części wskazane są m. in. szczegółowe kryteria porównywalności jakie powinny zostać uwzględnione przy przeprowadzaniu analizy dla transakcji pożyczek.
Zdaniem sądu w szczegółowo uregulowane poszczególne etapy przeprowadzenia analizy porównawczej powinny zostać uwzględnione w badaniu rynkowości, również takim przeprowadzanym dla transakcji finansowych. Sąd wskazał, że organy nie dokonały takiej analizy, podał przykładowo brak szczegółowej analizy ryzyk ponoszonych w związku z nabyciem centrum handlowego czy brak podstawowej analizy dotyczącej samej inwestycji. Mimo że podatnik wielokrotnie wskazywał na specyficzne cechy transakcji, to organy podatkowe nie wzięły ich pod uwagę.
- Oferty od banków
Sąd krytycznie odniósł się również do metodologii gromadzenia danych porównawczych w oparciu ozapytania wysyłane do banków. Tu również sąd odniósł się do braku analizy warunków transakcji. Kontrolujący nie był, zdaniem sądu, w stanie wskazać bankom właściwych kryteriów, kluczowych z punktu widzenia decyzji o udzieleniu pożyczki oraz o poziomie wynagrodzenia. Sąd wskazał na bardzo szeroki przedział (górna granica była 8-krotnością dolnego), co jego zdaniem wskazuje, że odpowiedzi od banków dotyczyły bardzo różnych kredytów.
- Minimalny poziom odsetek
Sąd odniósł się także do określenia wartości „na podstawie najniższych odsetek, jakie dany podmiot musiałby zapłacić podmiotowi niezależnemu za uzyskanie kredytu na podobny okres w porównywalnych warunkach”. Sąd wskazał, że ten przepis zakłada porównywalność kredytów/pożyczek do badanej transakcji i podkreślił, że taka sytuacja nie miała miejsca w badanej sprawie.
Naszym zdaniem omawiany wyrok jest niezwykle istotny. Mamy nadzieje, że stanowisko WSA przełoży się na metodologię stosowaną w postępowaniach dotyczących rynkowości transakcji finansowych i powstrzyma silną tendencję do uproszczeń i pomijania istoty transakcji kontrolowanych, z czym dość często mierzą się podatnicy
***
(¹) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych.