Brexit - przygotowania do scenariusza „no deal”
Brexit ma rozpocząć się 30 marca 2019 r. Nadal jednak nie wiadomo, czy uda się do tego czasu zakończyć negocjacje i przyjąć umowę regulującą stosunki pomiędzy Unią Europejską i Zjednoczonym Królestwem (UK). W przypadku braku takiej umowy Brexit będzie realizowany w opcji „no deal”, co oznacza, że UK stanie się względem UE państwem trzecim bez jakichkolwiek preferencji.
Rząd brytyjski już rozpoczął przygotowania do scenariusza „no deal”. 24 sierpnia br. na stronie rządowej opublikowano szereg wskazówek, jak przygotować się na tę okoliczność, dotyczących różnych dziedzin np. handlu międzynarodowego i podatków.
Opracowanie wskazuje generalnie, jaki skutek wywrze Brexit na stosowanie procedur celnych i akcyzowych oraz opodatkowanie VAT, przykładowo:
- wymiana towarowa między UE i UK będzie odbywała się na analogicznych zasadach, jak obecnie handel z państwami spoza UE, korzystanie z procedur celnych stanie się obowiązkowe, w tym konieczność każdorazowego dokonywania zgłoszeń celnych;
- przemieszczenie towarów z i do UK będzie co do zasady wiązało się z zapłatą VAT importowego oraz akcyzy wraz z należnościami celnymi;
- zasady dotyczące miejsca opodatkowania VAT usług oraz zasady dotyczące odliczenia VAT mogą ulec zmianie;
- nie będą przysługiwały preferencje celne – w tym obniżone stawki lub brak cła ze względu na pochodzenie preferencyjne (konieczne jednak będzie potwierdzanie pochodzenia niepreferencyjnego);
- klasyfikacja taryfowa (CN) obowiązująca w Unii nie będzie już obowiązywała w UK, kody taryfy nadane w UE będą wymagały ponownej klasyfikacji w ramach kodów, które opracuje Zjednoczone Królestwo (jeżeli zdecyduje się na zmiany w tym zakresie);
- EMCS nie będzie już wykorzystywany w ramach przemieszczenia towarów akcyzowych z EU do UK i odwrotnie, jednakże EMCS będzie stosowany w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy w Zjednoczonym Królestwie – oznacza to, że korzystanie z zawieszenia akcyzowego będzie wymagało zgłoszenia do EMCS po imporcie towaru do UK.
- przegląd łańcuchów dostaw w celu identyfikacji przemieszczeń przez granicę UE i UK w celu określenia przyszłych obowiązków celnych i podatkowych;
- oszacowanie konieczności dostosowania systemów w przedsiębiorstwach do nowych wymogów;
- rozważenie zaangażowania wsparcia zewnętrznych firm, takich jak agencje celne i firmy logistyczne;
- re-negocjacja umów handlowych w kontekście potencjalnego wkalkulowania dodatkowych kosztów i ceł.