Interpretacje ogólne w sprawach podatku u źródła – przełom czy kontynuacja dotychczasowej praktyki? – część I – dywidendy

W ostatnich dniach Ministerstwo Finansów opublikowało dwie interpretacje ogólne odnoszące się do niektórych z warunków zwolnienia z podatku u źródła wypłat dywidendowych i odsetkowych.

Interpretacje te są istotne, ale czy przełomowe?  Jak zmieni się dotychczasowa praktyka organów i sądów?

W pierwszej części przedstawiamy komentarz do interpretacji ogólnej dotyczącej dywidend z 15 listopada 2024 r. (nr DD9.8202.1.2024). MF przedstawia w niej wykładnię rozumienia pojęcia „podlegania opodatkowaniu przez podatnika podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów” jako jednego z warunków zwolnienia.

Podlega opodatkowaniu, czy nie podlega opodatkowaniu?

Jedną z kwestii, stanowiącą oś sporu podatników z organami podatkowymi było rozumienie przesłanki podlegania przez podatnika opodatkowaniu w państwie rezydencji oraz niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów.

Organy podatkowe rozumiały tą przesłankę jako wymóg efektywnego opodatkowania dywidend w państwie rezydencji podatnika. Stanowisko to wynikało również z niektórych wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

W konsekwencji takiej wykładni przepisów, która powszechnie była postrzegana jako sprzeczna z celem i duchem Dyrektywy PS, podatnicy, którzy, m.in. ponosili stratę podatkową w danym roku czy też korzystali ze zwolnienia z opodatkowania dywidend w państwie rezydencji (zwolnienie przedmiotowe) zdaniem LUS i WSA w Lublinie nie spełniali wymogu wskazanego w art.22 ust. 4 pkt 2 i tym samym nie byli uprawnieni do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła.

Czy interpretacja ogólna coś zmieni?

Wydana interpretacja ogólna rozstrzyga na korzyść Podatników wskazane powyżej wątpliwości. Jak słusznie wskazano, celem Dyrektywy PS było to, aby wyeliminować wielokrotne opodatkowanie wypłat dywidendowych w łańcuchu powiązanych ze sobą kapitałowo spółek, będących rezydentami podatkowymi w państwach UE lub EOG.

Istotną kwestią poruszaną w interpretacji ogólnej jest to, że warunek podlegania opodatkowaniu od całości swoich dochodów należy rozumieć jako warunek bycia rezydentem podatkowym w państwie członkowskim UE/EOG.

Odnosząc się zaś do kwestii niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, potwierdzono, że na spełnienie tej przesłanki nie mają wpływu okoliczności takie jak: podleganie zwolnieniom przedmiotowym (np. zwolnienie partycypacyjne dla dywidend) czy ponoszenie straty podatkowej.

Ministerstwo zostawiło tu organom podatkowym pewną furtkę, wskazując, że okoliczności podlegania opodatkowaniu i niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania mogą być badane i oceniane przez pryzmat art. 22c ustawy o CIT (tzw. małej klauzuli antyabuzywnej).

Wnioski

Wydana interpretacja ogólna dot. wypłat dywidendowych powinna być oceniania pozytywnie, szczególnie, że MF wprost wskazał, że dla spełnienia tego warunku zwolnienie przedmiotowe dla otrzymywanej dywidendy, nie koliduje z jednym z warunków zwolnienia.

Jednakże zastrzeżenia poczynione w interpretacji mogą skutkować powstaniem kolejnych pytań.

Podkreślenia wymaga jednak, że interpretacja dotyczy tylko jednego z warunków, których spełnienie upoważnia płatnika do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła od wypłacanych dywidend. Tym samym stanowi ona pierwszy krok na drodze do wyjaśnienia wątpliwości w zakresie podatku u źródła.

Link do interpretacji:  https://www.gov.pl/web/finanse/interpretacja-ogolna-nr-dd9820212024-ministra-finansow-z-dnia-15-listopada-2024-r-dotyczaca-niektorych-warunkow-stosowania-zwolnienia-okreslonego-w-art-22-ust-4-ustawy-o-podatku-dochodowym-od-osob-prawnych.


Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn