JPK_VAT 3.0
W ramach uszczelniania systemu podatkowego i ścigania oszustów Ministerstwo Finansów nakłada na podatników coraz to nowe obowiązki, które mają usprawnić system kontroli. W praktyce stanowią one dodatkowe obciążenia administracyjne dla wszystkich podmiotów, przede wszystkim tych uczciwych. Jednym z takich obowiązków jest jednolity plik kontrolny (JPK), który może składać się z aż 7 struktur, w tym oczywiście z JPK_VAT. Od 1 tycznia 2018 każdy podatnik VAT (również mikro przedsiębiorca) ma obowiązek przekazywania drogą elektroniczną JPK_VAT do Ministerstwa Finansów z częstotliwością miesięczną (do 25 następującego miesiąca). Pozostałe struktury są przekazywane na żądanie organów podatkowych, chociaż póki co w praktyce nie są znane przypadki wystosowania takiego żądania.
JPK_VAT to nic innego jak zestawienie informacji o sprzedaży i zakupach w danym okresie, które wynikają bezpośrednio z ewidencji VAT. Sama struktura pliku zawiera również szereg ogólnych informacji o podatniku i składanym pliku JPK_VAT.
Wraz z rozszerzeniem zakresu podmiotów których ten obowiązek dotyczy, została wprowadzona nowa specyfikacja struktury JPK_VAT i obowiązuje od 1 stycznia 2018 roku (czyli dotyczy JPK_VAT składanych za styczeń 2018) – JPK_VAT (3).
Jak sama nazwa wskazuje jest to już 3-cia pełna wersja struktury, która wraz z kolejnymi wersjami jest coraz praktyczniejsza i uwzględnia szereg uwag zgłaszanych przez podatników. Z ważniejszych zmian mających na celu polepszenie czytelności JPK_VAT należy wskazać poniższe:
- Dodano regułę walidacji – nie jest możliwe przesłanie pliku JPK_VAT w którym określono
jako cel złożenia 0,1,2 więcej niż raz za dany okres – oznacza to, że pierwotna wersja JPK_VAT powinna być oznaczona jako 0, natomiast każda kolejna za dany okres(np. w przypadku konieczności dokonania korekty) powinna być oznaczona następnym numerem (1,2,3….);
- Usunięto pola w nagłówku pliku: DomyslnyKodWaluty, KodUrzedu – informacje te były zbędne;
- Usunięto pole REGON w Identyfikatorze podmiotu – ta informacja była również zbędna;
- Wprowadzenie pola adres email w danych nagłówkowych (w Identyfikatorze podmiotu) – co pozwoli na prostszą komunikację w przypadku ewentualnych rozbieżności z deklaracją;
- Usunięto obowiązek wprowadzania adresu podatnika co spowodowało usunięcie tabeli adresJPK – kolejne informacje których przekazywanie można było ograniczyć;
- Usunięto pole „typ” w tabeli SprzedazWiersz;
- Usunięto pole „typ” w tabeli ZakupWiersz.
Jak widać trzecia wersja JPK_VAT jest „okrojona” z niepotrzebnych informacji, które organy skarbowe mogły uzyskać z własnych baz danych i ich każdorazowe przekazywanie było po prostu niepotrzebne. W konsekwencji JPK_VAT staje się coraz czytelniejszy i prostszy w przygotowaniu, a także na co warto zwrócić uwagę – zmiany ułatwiają jego późniejszą analizę przez organy skarbowe jak również samych podatników.