Benefit test – mniejsze ryzyko zakwestionowania ujęcia w KUP wydatków z tytułu usług niematerialnych

W ostatnim czasie usługi niematerialne są jednym z najczęściej weryfikowanych obszarów podczas kontroli podatkowych. Weryfikacja obejmuje zarówno usługi wewnątrzgrupowe, jak i te nabywane od podmiotów niepowiązanych, a kontrola może dotyczyć okresu sięgającego nawet 6 lat wstecz.

W przypadku braku wykazania korzyści z nabywanych usług i odpowiednich dowodów organy kwestionują ujęcie wydatków w kosztach uzyskania przychodu, co z kolei przekłada się na doszacowanie dochodu do opodatkowania.

Organy wymagają od podatnika:

  • dowodów wykonania usług zakupionych od kontrahentów;

  • wykazania związku tych usług z osiąganymi przychodami;

  • uzasadnienia korzyści wynikających z otrzymywania usług świadczonych,

  • potwierdzenia, że wysokość poniesionych kosztów odpowiada osiąganym korzyściom,

  • a od podmiotów powiązanych także potwierdzenia rynkowego poziomu wynagrodzenia (w tym stosowanej bazy kosztowej oraz kluczy alokacji).

Organy poszukują również odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy usługi zostały rzeczywiście wykonane?

  • Jaki był dokładny zakres i przebieg usług (zgodność zakresu umowy z pracami rzeczywiście wykonanymi oraz sposób wykonania tych prac)?

  • Czy usługodawca miał zespół, kompetencje i inne zasoby potrzebne do wykonania usług?

  • Czy zakup usług jest racjonalny z perspektywy gospodarczej podatnika (tj. czy usługi były potrzebne, czy dało się osiągnąć dany cel gospodarczy lepiej albo taniej)?

W przypadku usług o istotnej wartości, korzystne i bezpieczne będzie przeanalizowanie transakcji oraz nabywanych usług, zarówno tych wewnątrzgrupowych, jak i tych z podmiotami niepowiązanymi i uprzednie przygotowanie podsumowania zakresu, korzyści i dowodów potwierdzających wykonanie danej usługi.

Dlaczego benefit test jest ważny?

  • W trakcie kontroli organy proszą nie tylko o dokumenty potwierdzające efekt prac (np. raporty czy opinie), ale również materiały robocze, korespondencję projektową czy ewidencje czasu pracy

  • Gromadzenie materiałów po kilku latach od transakcji jest problematyczne i czasochłonne.

  • Benefit test można wykorzystać w trakcie procedury dotyczącej uprzedniego porozumienia cenowego (APA).

  • Benefit test jest również świetnym narzędziem dla celów zarządczo-kontrolingowych. Zebrane dane pozwalają na analizę wydatków ponoszonych przez spółkę i zwiększają świadomość, jakie dokładnie kupuje usługi i jakie korzyści z nich wynikają.

Jak możemy Państwu pomóc w zakresie benefit testu?

  • Zweryfikujemy realizowane transakcje (przed ich zawarciem, w trakcie lub po), przygotujemy zestawienie obejmujące kategorię nabywanych usług, ich uzasadnienie ekonomiczne i związek z osiąganymi przychodami.

  • Przy współpracy z Państwem zbierzemy i podsumujemy dowody potwierdzające wykonanie usług.

  • Zidentyfikujemy ewentualne obszary ryzyka oraz zweryfikujemy poprawność wykazanych materiałów.

  • Będziemy wspierali i/lub reprezentowali Państwa w trakcie kontroli podatkowych dotyczących benefit testu, m.in. w zakresie wyjaśnień zasadności ponoszonych kosztów, ich rynkowości oraz związku z przychodami.

  • Sporządzimy lub zweryfikujemy umowy na świadczenie usług, opis do faktury oraz powiązaną dokumentację transakcyjną, tak aby uwzględniały kwestie istotne przy benefit teście.

  • Przygotujemy instrukcję/procedurę, w której wskażemy Państwu, w jaki sposób zbierać i opisywać dowody potwierdzające realizację transakcji oraz wykazywać uzyskiwane w ich ramach korzyści ekonomiczne.

  • Wesprzemy w przygotowaniu systemu archiwizacji gromadzonych dowodów, a nawet opracujemy narzędzie automatyzujące ten proces.

  • Przeprowadzimy szkolenie, podczas którego  wskażemy, jakie należy przyjąć podejście w tym zakresie, uwzględniając specyfikę transakcji realizowanych przez Państwa.

  • Przygotujemy wniosek o uprzednie porozumienie cenowe (APA), w którym uwzględnimy benefit test, w celu uzasadnienia ekonomicznego realizowanej transakcji.

Jeżeli potrzebują Państwo jakiegokolwiek wsparcia w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu z:

Marta Klepacz
marta.klepacz@mddp.pl+48 533 889 036
Łukasz Kupień
lukasz.kupien@mddp.pl+48 792 999 105

lub z Państwa doradcą ze strony MDDP.

Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.