W ostatnim czasie usługi niematerialne są jednym z najczęściej weryfikowanych obszarów podczas kontroli podatkowych.
Z naszego doświadczenia wynika, że organy wymagają od podatnika:
Nasza praktyka w zakresie kontroli cen transferowych pokazuje, że organy oczekują także:
- uzasadnienia korzyści wynikających z otrzymywania usług świadczonych przez podmiot/podmioty z grupy,
- potwierdzenia, że wysokość poniesionych kosztów odpowiada osiąganym korzyściom.
Weryfikacja obejmuje zarówno usługi wewnątrzgrupowe, jak i te nabywane od podmiotów niepowiązanych.
Organy poszukują również odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy usługi zostały rzeczywiście wykonane?
- Jaki był dokładny zakres i przebieg usług (zgodność zakresu umowy z pracami rzeczywiście wykonanymi oraz sposób wykonania tych prac)?
- Czy usługodawca miał zespół, kompetencje i inne zasoby potrzebne do wykonania usług?
- Czy zakup usług jest racjonalny z perspektywy gospodarczej podatnika (tj. czy usługi były potrzebne, czy dało się osiągnąć dany cel gospodarczy lepiej albo taniej)?
Dlaczego to ważne?
W przypadku braku odpowiednich dowodów organy kwestionują ujęcie wydatków w kosztach uzyskania przychodu, co z kolei przekłada się na doszacowanie dochodu do opodatkowania. W przypadku usług o istotnej wartości, korzystne dla podatnika będzie uprzednie przygotowanie podsumowania zakresu, korzyści i dowodów potwierdzających wykonanie danej usługi.
Przygotowanie takiego podsumowania pozwala oszczędzić czas, ograniczyć koszty związane z kontrolą oraz daje jasny sygnał administracji skarbowej, że podatnik prowadzi transparentną strategię podatkową.
Jak możemy Państwu pomóc?
Warto odpowiednio wcześniej przeanalizować transakcje oraz nabywane usługi, zarówno te wewnątrzgrupowe jak i te z podmiotami niepowiązanymi. Proponujemy Państwu kompleksowe wsparcie dostosowane do indywidualnych potrzeb.
- Zweryfikujemy realizowane przez Państwa transakcje (przed ich zawarciem, w trakcie lub po) dotyczące usług i przygotujemy zestawienie obejmujące kategorię nabywanych usług, ich uzasadnienie ekonomiczne i związek z osiąganymi przychodami.
- Przy współpracy z Państwem zbierzemy i podsumujemy dowody potwierdzające wykonanie usług.
- Zidentyfikujemy ewentualne obszary ryzyka oraz zweryfikujemy poprawność wykazanych materiałów.
- Będziemy wspierali i/lub reprezentowali Państwa w trakcie kontroli podatkowych dotyczących benefit testu, m.in. w zakresie wyjaśnień zasadności ponoszonych kosztów, ich rynkowości oraz związku z przychodami.
- Sporządzimy lub zweryfikujemy umowy na świadczenie usług, opis do faktury oraz powiązaną dokumentację transakcyjną, tak aby uwzględniały kwestie istotne przy benefit teście.
- Przygotujemy instrukcję/procedurę, w której wskażemy Państwu, w jaki sposób zbierać i opisywać dowody potwierdzające realizację transakcji oraz wykazywać uzyskiwane w ich ramach korzyści ekonomiczne.
- Wesprzemy Państwa w przygotowaniu systemu archiwizacji gromadzonych dowodów, a nawet opracujemy narzędzie automatyzujące ten proces.
- Przeprowadzimy dla Państwa szkolenie, podczas którego przedstawimy zagadnienie benefit testu oraz wskażemy, jakie należy przyjąć podejście w tym zakresie, uwzględniając specyfikę transakcji realizowanych przez Państwa.
- Przygotujemy wniosek o uprzednie porozumienie cenowe (APA), w którym uwzględnimy benefit test, w celu uzasadnienia ekonomicznego realizowanej transakcji.
Korzyści
- Zmniejszenie ryzyka zakwestionowania przez organy podatkowe ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków z tytułu usług wewnątrzgrupowych i od podmiotów niepowiązanych (w szczególności usług niematerialnych).
- Bieżące zbieranie dowodów wykonania usług zaoszczędzi Państwa czas (gromadzenie materiałów po kilku latach od transakcji byłoby problematyczne i czasochłonne).
- W trakcie kontroli organy proszą nie tylko o dokumenty potwierdzające efekt prac (np. raporty czy opinie), ale również materiały robocze, korespondencję projektową czy ewidencje czasu pracy. A przecież kontrola może dotyczyć okresu sięgającego nawet 6 lat wstecz!
- Kompletując dowody i sporządzając raporty z wykonania usług przy naszym wsparciu łatwiej będzie Państwu skupić się na tych kwestiach, które najczęściej weryfikują organy podatkowe.
- Benefit test można wykorzystać w trakcie procedury dotyczącej uprzedniego porozumienia cenowego (APA).
- Benefit test jest również świetnym narzędziem dla celów zarządczo-kontrolingowych. Zebrane dane pozwalają na analizę wydatków ponoszonych przez spółkę i zwiększają świadomość, jakie dokładnie kupuje usługi i jakie korzyści z nich wynikają.
Nasze wybrane doświadczenie
Wiodący inwestor
w branży nieruchomościowej
Reprezentowaliśmy i wspieraliśmy klienta podczas kontroli podatkowej. Na tej podstawie wiemy, jakich dokumentów oczekują organy podatkowe i uwzględniamy te oczekiwania analizując benefit test u naszych klientów i doradzając im w tym obszarze.
Klient
z branży motoryzacyjnej
W ramach współpracy biznesowej z Klientem przygotowaliśmy benefit test, podsumowujący realizowane usługi grupowe z wykazaniem ich racjonalności ekonomicznej, obszarów ryzyk i korzyści. Wsparliśmy również Klientów w zebraniu i przedstawieniu dowodów potwierdzających ich wykonanie.
Klient
z branży finansowej
Dla klienta należącego do grupy jednej z największy instytucji finansowych w Europie przygotowaliśmy kompleksowy dokument, obejmujący benefit test dla nabywanych usług wsparcia. Celem przygotowania dokumentacji było zgromadzenie dowodów i wykazanie, że nabywane usługi są faktycznie realizowane, a także przedstawienie osiąganych przez spółkę korzyści w związku z ich realizacją.
Klient z branży IT
Z sukcesem zakończyliśmy kontrolę u jednego z naszych Klientów, w trakcie której organy weryfikowały transakcje realizowane z podmiotami powiązanymi oraz wyraziły wątpliwości co do sposobu ustalania wynagrodzenia w jednej z nich. W ramach kontroli wsparliśmy również Klienta w przygotowaniu opisu korzyści ze świadczonych usług oraz zebraniu dowodów potwierdzających świadczenie poszczególnych usług (w tym kontakcie z Grupą, w celu ich pozyskania). W efekcie, zasadność oraz rynkowa wysokość wynagrodzenia zostały zakwestionowane.
Klient z branży medycznej, producent wyrobów alkoholowych, światowy producent rozwiązań malarskich
Aktywnie wspieramy klientów w negocjacjach i procesie uzyskiwania decyzji KAS o uprzednim porozumieniu cenowym (APA). Elementem wniosku, a także przedmiotem rozmów i wyjaśnień był właśnie benefit test.
Zapraszamy do kontaktu
Łukasz Kupień
Partner | Doradca podatkowy E: lukasz.kupien@mddp.pl T: +48 792 999 105
Marta Klepacz
Partner E: marta.klepacz@mddp.pl T: +48 533 889 036