Czy dokumenty otrzymane z grupy będą wystarczające do spełnienia nowych obowiązków TP w Polsce?
Wiele państw wprowadziło do swojego porządku prawnego zmiany w zakresie cen transferowych w ostatnich latach jako następstwo spójnych rozwiązań z zakresu cen transferowych wypracowanych w ramach prac projektu BEPS (który dotyczy działań mających na celu przeciwdziałanie erozji opodatkowania i przerzucaniu zysków) przez OECD.
Projekt ten wprowadził w ramach działania 13 (Action 13) m.in. koncepcję tzw. trójwariantowego podejścia do dokumentacji cen transferowych (z ang. three-tiered approach to transfer pricing documentation), składającego się z dokumentacji lokalnej (Local File), dokumentacji grupowej (Master File) oraz informacji o grupie podmiotów tzw. sprawozdania CBCR (Country-by-Country Report) wraz z propozycją elementów, które te dokumenty powinny zawierać.
Bardzo wiele słyszy się, iż w związku z implementowaniem przez wiele państw powyższej koncepcji do swojego porządku prawnego, wiele grup kapitałowych zdecydowało się na centralizację szeregu nowych obowiązków z zakresu cen transferowych na poziomie grupowych central lub centrów usług wspólnych dla wszystkich spółek zależnych należących do danej grupy kapitałowe. Takie rozwiązanie ma na celu ujednolicenie podejścia z zakresu cen transferowych.
Z jednej strony takie rozwiązanie z perspektywy centralnej jest bardzo korzystne, gdyż pozwala na stosowanie ujednoliconych wzorców dokumentacji Local file i Master file, zapewnienie spójności informacji zawartych w dokumentach, czy stosowanie wspólnych analiz benchmarkingowych dla danego regionu.
Natomiast z perspektywy lokalnej takie ujednolicone podejście może nie do końca przynieść oczekiwane rezultaty, zwłaszcza w zakresie spełnienia wszystkich lokalnych obowiązków z zakresu cen transferowych, gdyż nie wszystkie nowe obowiązki w Polsce są spójne i identyczne z propozycjami OECD zamieszczonymi w działaniu 13.
W szczególności z perspektywy przepisów polskich dotyczących cen transferowych, w przypadku otrzymania dokumentacji lokalnej z grupy rekomendujemy zwrócenie uwagi w szczególności na poniżej wskazane kwestie:
- Czy dokumentacja lokalna i grupowa zawiera wszystkie obowiązkowe elementy zaadresowane w przepisach ustawy CIT i Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?
- Czy zostały uwzględnione progi transakcyjne obowiązujące w Polsce?
- Czy dokumentacja lokalna pokrywa wszystkie transakcje wewnątrzgrupowe i „inne zdarzenia”, które przekraczają progi transakcyjne dotyczące polskiej spółki?
- Czy dokumentacja lokalna została przygotowana w języku polskim?
- Czy analiza została przeprowadzona dla polskiego rynku? Czy na polskim rynku działają podmioty prowadzące działalność porównywalną do Państwa spółki?
- Czy zostały uwzględnione polskie podmioty?
- Czy raport z analizy danych porównawczych adresuje wszystkie elementy zawarte w przepisach ustawy CIT i Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?