Odroczenie terminu, rozłożenie na raty, wybór uproszczonych zaliczek
Jeżeli podatnicy (i płatnicy) będą mieć problem z terminową zapłatą należności podatkowych, spowodowaną epidemią COVID-19, w oczekiwaniu na specjalne regulacje, mogą korzystać z form wsparcia, które obowiązują w systemie podatkowym.
1. Wniosek o przyznanie ulgi lub umorzenie zaległości
Na podstawie art. 67a Ordynacji podatkowej, można ubiegać się o:
- odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty;
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
We wniosku należy wskazać konkretną ulgę, o którą wnioskujemy, należność podatkową, której ma dotyczyć ta ulga i uzasadnienie.
Przyznanie ulgi podatkowej lub umorzenie zaległości podatkowych ma formę uznaniową, a organ podatkowy wydaje decyzję kierując się ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
Ministerstwo Finansów zakomunikowało, że przy rozpatrywaniu wniosków urzędy skarbowe będą brać pod uwagę szczególne okoliczności spowodowane epidemią oraz wskazało, że wnioski składane w trybie art. 67a i art. nast. Ordynacji podatkowej będą rozpatrywane w pierwszej kolejności.
Wniosek składa się do właściwego miejscowo urzędu skarbowego.
Kosztem odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty jest opłata prolongacyjna – aktualnie jest to 4%. Jeżeli u motywami decyzji była klęska żywiołowa lub wypadek losowy opłaty prolongacyjnej nie pobiera się. Nie wiadomo jeszcze, czy pandemia koronawirusa będzie uznawana przez organy podatkowe za taką przesłankę.
2. Zaliczki uproszczone
Jeżeli wysokość zaliczki CIT za styczeń odpowiadała wysokości zaliczki wyliczonej według zasad właściwych dla zaliczek uproszczonych, podatnicy CIT mogą stosować wpłaty zaliczek uproszczonych dalej – aktualnie nie jest wymagane informowanie urzędu skarbowego o wyborze zaliczek uproszczonych a priori. Dotyczy to tych podatników CIT, których rok podatkowy jest równy kalendarzowemu.
_______
W przypadku zainteresowania powyższymi informacjami i ich wpływem na Państwa działalność, prosimy o kontakt z Bartoszem Głowackim, bartosz.glowacki@mddp.pl
W MDDP powołaliśmy również KORONAWIRUSOWY ZESPÓŁ KRYZYSOWY złożony z ekspertów służących pomocą we wszystkich obszarach działalności, na które może mieć wpływ epidemia koronawirusa. Na bieżąco monitorujemy prace legislacyjne związane z koronawirusem i śledzimy zalecenia odpowiednich władz, które mogą mieć wpływ na sytuację biznesu.
Pytania i wątpliwości prosimy kierować na adres: covid19@mddp.pl albo bezpośrednio do osób odpowiedzialnych za poszczególne zagadnienia:
Podatki | Bartosz Głowacki | tel:+48 603 980 382, e-mail:bartosz.glowacki@mddp.pl | |
Prawo pracy | Wiktoria Cieślikowska | tel:+48 22 376 52 97, e-mail:wiktoria.cieslikowska@mddp.pl | |
Dane osobowe | Daniel Michalski | tel:+48 22 376 52 02, e-mail:daniel.michalski@mddp.pl | |
Zatory płatnicze, upadłości i restrukturyzacje | Bartłomiej Sadura | tel:+48 737 883 705, e-mail:bartlomiej.sadura@mddp.pl | |
Kontrakty handlowe | Aleksandra Grabarska | tel:+48 22 376 52 20, e-mail:aleksandra.grabarska@mddp.pl | |
Corporate Finance | Łukasz Zabłocki | tel:+48 22 320 48 52, e-mail:lukasz.zablocki@mddp.pl | |
E-sprawozdania, sprawozdania | Magdalena Michniewicz | tel:+48 502 413 975, e-mail:magdalena.michniewicz@mddp-outsourcing.pl | |
Prowadzenie ksiąg rachunkowych | Agnieszka Tyczyńska-Osińska | tel:+48 504 120 116, e-mail:agnieszka.tyczynska-osinska@mddp-outsourcing.pl | |
Płace | Barbara Kochańska-Mierzejewska | tel:+48 516 281 916, e-mail:barbara.kochanska-mierzejewska@mddp-outsourcing.pl |