Zarząd sukcesyjny – nowe zasady zarządzania firmą po śmierci przedsiębiorcy
25 listopada 2018 r. weszła w życie ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej.
Według ustawodawcy, celem nowych przepisów jest:
- ułatwienie funkcjonowania firm rodzinnych, w szczególności w przypadku braku przyjęcia planów sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej wpisanej do CEIDG,
- zapewnienie przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi możliwości zachowania ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa po ich śmierci,
- umożliwienie dalszego działania spółek cywilnych po śmierci jednego ze wspólników,
- uproszczenie procedur administracyjnych związanych z przejmowaniem przedsiębiorstwa po śmierci przedsiębiorcy,
- wzmocnienie ochrony praw pracowników, kontrahentów, konsumentów i innych podmiotów współpracujących z przedsiębiorcą przed jego śmiercią.
Przyjęte rozwiązania mają zatem sprawić, że jednoosobowa działalność gospodarcza po śmierci swojego założyciela będzie mogła „pozostawać w ruchu” jako tzw. „przedsiębiorstwo w spadku”.
Najważniejszą instytucją przewidzianą przez nowe przepisy jest zarząd sukcesyjny, który:
- uprawnia do prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku oraz
- umocowuje do czynności sądowych i pozasądowych z nim związanych.
Zarządca sukcesyjny może zostać ustanowiony za życia przedsiębiorcy, jak również, po jego śmierci, przez osoby uprawnione, które złożą stosowne oświadczenie w wymaganym terminie.
Zarządcą sukcesyjnym może być zarówno małżonek zmarłego przedsiębiorcy lub inny spadkobierca, jak i osoba profesjonalnie zajmująca się pomocą w zarządzaniu cudzym majątkiem, np. radca prawny lub doradca podatkowy.
W aspekcie podatkowym przedsiębiorstwo w spadku będzie:
- podatnikiem PIT/VAT/akcyzy/podatku od gier,
- płatnikiem składek ZUS – w stosunku do zatrudnionych w nim osób,
- korzystać z NIP zmarłego przedsiębiorcy,
- korzystać z ochrony wynikającej z zastosowania się do interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek przedsiębiorcy przed jego śmiercią,
- kontynuować metodę opodatkowania dochodów po zmarłym przedsiębiorcy (zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt, karta podatkowa) do końca roku podatkowego,
- kontynuować amortyzację środków trwałych i WNiP, odliczać stratę i koszty poniesione przez przedsiębiorcę.
Ponadto, ustawa przewiduje m.in.:
- zasady odpowiedzialności podatkowej za zobowiązania podatkowe zmarłego przedsiębiorcy,
- nowe zwolnienie w podatku od spadków i darowizn w razie nabycia przedsiębiorstwa oraz prowadzenia go przez okres co najmniej 2 lat od dnia nabycia.
W przypadku zainteresowania powyższymi informacjami i ich wpływem na Państwa działalność, prosimy o kontakt z naszymi ekspertami, lub Państwa doradcą ze strony MDDP.