Suplementy diety a nowa matryca stawek VAT
Obowiązująca od 1 lipca br. nowa matryca stawek VAT przysporzyła niemały problem podmiotom zajmującymi się obrotem wyrobów zaliczanych do kategorii suplementów diety. Przedsiębiorcy z uwagi na przejście z PKWiU 2008 na Nomenklaturę Scaloną (CN) zobowiązani byli do określenia właściwej klasyfikacji statystycznej według Nomenklatury Scalonej (CN) oraz stawki VAT dla poszczególnych grup towarów według nowych reguł. Problematyczne w tym zakresie okazały się m.in. właśnie suplementy diety.
Z pomocą przedsiębiorcom przyszła Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS). WIS to decyzja, w której organ określa klasyfikację statystyczną towarów bądź usług wraz ze wskazaniem właściwej dla nich stawki podatku VAT.
Dotychczas wydane przez organy podatkowe WIS-y wskazują na możliwość zastosowania do suplementów diety zarówno 5%, 8% lub 23% stawki VAT w zależności od konkretnego wyrobu.
Zastosowanie 8% stawki VAT
I tak, zasadniczo w wydanych WIS-ach organy podatkowe potwierdzają, że w przypadku dostaw suplementów diety, zastosowanie znajduje 8% stawka VAT klasyfikując je według Nomenklatury Scalonej (CN) do kodu 2106, czyli „Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”, w pozycji nr 5 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Zdaniem organów za taką klasyfikacją suplementu diety przemawia w szczególności: (i) jego skład obejmujący substancje właściwe dla przetworów spożywczych tj. preparaty na bazie ekstraktów roślinnych, koncentratów owocowych, miodu, fruktozy itp. z dodatkiem witamin, (ii) jak i forma stanowiącą formę typową dla produktów uznawanych za suplementy diety i pozwalająca jednocześnie na odmierzanie dawek produktu tj. proszek, tabletki, pigułki, pastylki.
Klasyfikację suplementów diety do kodu CN 2106 potwierdzają również objaśnienia do Nomenklatury Scalonej.
Zastosowanie 5% stawki VAT
Z kolei, co ciekawe, WIS-y potwierdzają również możliwość zastosowania do niektórych suplementów diety 5% stawki VAT klasyfikując je jako „Produkty mleczarskie; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”, objęte kodem CN 04 i wymienione w pozycji nr 3 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Takie przypadki klasyfikacji na gruncie wydanych dotychczas WIS są jednak rzadkością i uzasadnione są wyjątkowym składem suplementu pozwalającego na przyporządkowanie do kategorii m.in. produktów mleczarskich.
Obniżona 5% stawka VAT może znaleźć zastosowanie również w przypadku niektórych towarów, niezależnie od ich klasyfikacji na gruncie CN, wymienionych w załączniku nr 10 ustawy o VAT tj.:
- dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia lub
- preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Kwalifikacja towaru do kategorii dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego/preparatów do początkowego żywienia niemowląt dokonana musi być zatem na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o VAT. Organy podejmują się jednak identyfikacji towarów w oparciu o ustawy inne niż podatkowe, umożliwiając tym samym podatnikom bezpieczne stosowanie obniżonej stawki VAT do ich dostawy. Niemniej jednak uzyskanie przez podatników klasyfikacji towaru m.in. do kategorii dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego wymaga od nich szczegółowego uzasadnienia we wniosku o WIS m.in. w oparciu o posiadane pisma Głównego Inspektora Sanitarnego co do zgłoszenia suplementu diety jako dietetycznego środka spożywczego specjalnego przeznaczenia medycznego.
Zastosowanie 23% stawki VAT
Nieco inaczej sytuacja przedstawia się już w przypadku suplementów diety udostępnianych w formie płynnej. W takiej sytuacji kwestionowane jest przez organy stosowanie obniżonej stawki VAT, m.in. z uwagi na klasyfikację danego suplementu nie jako „Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone” lecz jako napój, w którym udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi mniej niż 20% składu surowcowego (tj. wg kodu CN 2202 nie zaś do przywołanej wyżej pozycji CN 2106). Taka klasyfikacja skutkuje zaś opodatkowaniem suplementów podstawową 23% stawką VAT.
Z uwagi możliwość klasyfikacji suplementów diety do towarów objętych trzema różnymi stawkami VAT, co potwierdzają również organy na gruncie wydanych WIS-ów zasadne może się okazać wystąpienie z wnioskiem o WIS, pozwalającym zabezpieczyć się przed ewentualnym kwestionowaniem obniżonych stawek VAT przez organy podatkowe.