Czy będą komplikacje w rozliczeniach finansowania grupowego już od 1 kwietnia 2020 r.?
27 stycznia b.r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano kolejną wersję projektu wprowadzającego do ustawy o CIT regulacje dotyczące instrumentów hybrydowych (czyli opartych o odmienną kwalifikację danego podmiotu lub przychodu w różnych państwach). Nowe przepisy miałyby wejść w życie 1 kwietnia 2020 r. i mieć zastosowanie od przychodów uzyskanych od tego dnia, niezależnie od daty rozpoczęcia roku podatkowego danego podatnika.
O szczegółach planowanych rozwiązań informowaliśmy już Państwa we wcześniejszych wpisach (TUTAJ). Warto jedynie przypomnieć, że chociaż z pozoru regulacje będą dotyczyły bardzo specyficznych sytuacji, to jednak mogą mieć istotne znaczenie i nakładać dodatkowe obowiązki na podmioty korzystające z finansowania grupowego również w formie pożyczki, o ile okazałoby się, że pożyczkodawca pozyskał środki na sfinansowanie pożyczki w ramach instrumentu hybrydowego.
Szczególnie interesująca jest zapowiedź wejścia w życie i stosowania ustawy w trakcie roku podatkowego (warto zauważyć, że przepisy stanowią implementację Dyrektywy ATAD2, której Polska była zobowiązana dokonać co do zasady do 31 grudnia 2019 r.). W uzasadnieniu do projektu ustawy stwierdzono, że „w kontekście zasady niewprowadzania zmian w trakcie roku podatkowego zwrócić należy uwagę, że zakazy i nakazy wywodzone z zasad demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji) nie mają charakteru bezwzględnego.” (s.17 uzasadnienia). Następnie powołano się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 18 października 1994 r., K 2/94, które w ocenie projektodawcy pozwala odstąpić od ww. zasady z uwagi na ważny interes publiczny jakim jest „dążenie ustawodawcy do przeciwstawienia się oszustwom i nadużyciom podatkowym, prowadzącym do uchylania się od obowiązku uiszczania należnych podatków”.
Korzystając z powołania się na wyrok TK przez projektodawcę, warto przytoczyć jego fragment:
„Trybunał nie może jednak powstrzymać się od (…) wskazania niebezpieczeństw, jakie mogą wynikać z niepotrzebnego ingerowania w instytucje kodeksowe o podstawowym charakterze. Nie tylko może to naruszać spójność obowiązującego prawa (…), ale może też utrudniać prowadzenie działalności gospodarczej i zniechęcać podmioty krajowe, a zwłaszcza zagraniczne do jej podejmowania. Ukształtowane od stuleci instytucje prawa prywatnego oparte są na głębokiej racjonalności i ustawodawca epizodyczny nie powinien tego tracić z pola widzenia, nawet jeżeli żadna norma konstytucyjna nie zostaje przy okazji naruszona.”
Projekt przewiduje również zmiany w ustawie o VAT oraz w przepisach dotyczących raportowania schematów podatkowych (MDR).