E-commerce: Kogo dotyczy Pakiet VAT e-commerce?
Bez wątpienia najbliższy sezon podatkowy VAT w handlu transgranicznym B2C będzie gorący. I to bynajmniej nie za sprawą rosnącej w ostatnim czasie bardzo dynamicznie branży handlu internetowego (a więc i liczby zawieranych transakcji, z którymi wiąże się opodatkowanie VAT) ale w związku z wejściem w życie 1 lipca br. unijnego Pakietu e-commerce. Jest to zbiór regulacji w zakresie VAT, którego celem jest usprawnienie handlu transgranicznego oraz zwalczanie oszustw w obrocie międzynarodowym B2C.
Z perspektywy podatników, zarówno działających w branży e-handlu towarami oraz świadczących usługi transgranicznie Pakiet VAT e-commerce to bardzo istotne zmiany, które wymagają odpowiedniego przemyślenia i sprawnej implementacji.
Właściwie nowe regulacje dotyczą większości podatników prowadzących sprzedaż transgraniczną, od podmiotów będących operatorami dużych międzynarodowych platform internetowych oraz liczących się graczy sprzedaży internetowej po mniejszych podatników VAT, nawet tych osiągających relatywnie niewielki obrót ze sprzedaży konsumenckiej.
Fundamentalne zmiany w opodatkowaniu i poborze VAT dotyczyć będą podmiotów sprzedających towary konsumentom (a więc nie-podatnikom VAT) z innych państw UE. Chodzi w tym zakresie zarówno o towary znajdujące się na moment sprzedaży w UE, jak również dopiero importowanych a więc znajdujących się w kraju trzecim na moment zawarcia transakcji sprzedaży. Co więcej, kanał sprzedaży transgranicznej B2C nie ma tutaj praktycznie znaczenia tj. czy sprzedawać będziemy towary za pośrednictwem własnej strony internetowej, czy za pomocą platformy internetowej.
Natomiast reguły opodatkowania VAT krajowej sprzedaży wysyłkowej (a więc dokonywanej przez podmioty z Polski do konsumentów w kraju) nie ulegają zmianie.
Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość
Pakiet VAT e-commerce modyfikuje znacznie zasady rozliczenia/ poboru VAT w ramach sprzedaży wysyłkowej do konsumentów z innych krajów UE. I nie chodzi w tym względzie o samą zmianę obecnie funkcjonującej nazwy tego typu transakcji ze „sprzedaży wysyłkowej” na „wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość” – tzw. WSTO. Chodzi o znaczące ograniczenia w możliwości deklarowania VAT od takich dostaw w Polsce zamiast w miejscu konsumpcji (tj. innym kraju UE jako kraju konsumenta).
Obiektywnie więc patrząc, od 1 lipca 2021 r. znacznie większa liczba polskich podatników VAT będzie zobowiązana do naliczenia VAT lokalnego – według stawki właściwej dla kraju konsumenta. Z tym wiąże się oczywiście obowiązek rejestracji na lokalny (zagraniczny) VAT. W celu jednak zmniejszenia obowiązków administracyjnych związanych z rejestracją na VAT zagraniczny, składania deklaracji w kraju konsumenta oraz kalkulowania podatku według przepisów lokalnych, wprowadzona zostaje możliwość rozliczania VATu zagranicznego w szczególnej procedurze OSS (one stop shop).
Obrazowo rzecz ujmując, polski podatnik dokonujący sprzedaży w ramach wysyłki towarów do konsumentów w innych krajach UE nie będzie miał obowiązku rejestracji na VAT w każdym kraju, gdzie ma klienta (oczywiście w przypadku przekroczenia progu obrotów), gdyż rozliczy i zadeklaruje zbiorczo zagraniczny VAT poprzez jedną deklarację składaną w Polsce w ramach procedury OSS. To znaczne ułatwienie dla podatników (jakkolwiek posiadające również pewne wady), dlatego warto rozważyć jego implementację.
Sprzedaż na odległość towarów importowanych z państw trzecich
Kolejną grupą dotkniętą Pakietem VAT e-commerce są podatnicy dokonujący sprzedaży do konsumentów towarów importowanych spoza UE. Chodzi więc w tym przypadku o sprzedaż w relacji B2C towarów, które na moment sprzedaży znajdują się poza granicami UE. W tym zakresie podatników VAT z całej UE czeka istna rewolucja – funkcjonujące w większości krajów UE zwolnienie z VAT przy imporcie małych przesyłek o wartości do 22 EUR zostanie wycofane a wprowadzona zostanie nowa procedura szczególna dotycząca sprzedaży na odległość towarów importowanych z terytoriów trzecich o rzeczywistej wartości nieprzekraczającej 150 Eur. W tym zakresie również przewidziano pewne uproszczenia dotyczące rozliczania VAT importowego – tzw. IOSS (punkt kompleksowej obsługi importu). Warto jednak zauważyć, że przypadku sprzedaży na odległość towarów importowanych nie chodzi o sprzedaż towarów, które zostały już zaimportowane do UE i znajdują się w składzie celnym oraz zostały dopuszczone do obrotu na terenie UE na moment ich sprzedaży do konsumenta ale sprzedaż towarów, które w wyniku dokonanej transakcji są bezpośrednio importowane do jednego z krajów UE.
Usługi opodatkowane w kraju konsumpcji
Kolejną grupą podatników, których dotkną nowe przepisy są podmioty świadczące konsumentom usługi opodatkowane w kraju konsumpcji, tj.
– usługi wyceny majątku ruchomego i prac na tym majątku,
– usługi transportowe oraz usługi pomocnicze do transportowych, takie jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne,
– usługi związane z nieruchomościami położonymi poza Polską,
– usługi restauracyjne i cateringowe,
– usługi w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki (w tym targi i wystawy).
Niestety, aktualnie podatnik świadczący powyżej wskazane usługi ma co do zasady obowiązek rejestracji i rozliczania VAT w państwie, w którym usługa jest faktycznie świadczona. Z dniem 1 lipca ta grupa podatników będzie mogła skorzystać z uproszczenia rozliczenia VAT za pomocą procedury szczególnej (OSS).
Rozliczenia za pośrednictwem platform internetowych
Ostatnią grupą podmiotów, niestety tą u której Pakiet VAT e-commerce powoduje najwięcej zmian w przemodelowaniu rozliczeń VAT, wewnętrznych procedur, umów są platformy internetowe – a więc podmioty ułatwiające dostawę towarów/ świadczenie usług poprzez użycie interfejsu elektronicznego. Od 1 lipca br. w określonych typach transakcji podmioty te będą uznawana dla celów VAT za odbiorcę towarów od właściwego dostawcy rzeczywistego i jednocześnie dostawcę towarów do konsumenta końcowego. Pomimo więc, że podmioty te nie będą faktycznymi sprzedawcami towarów a tylko ułatwiającymi poprzez platformę dokonanie sprzedaży przez inny podmiot, to dla celów VAT będą uznani za sprzedawcę do konsumenta (podmiot odsprzedający), na którym ciążyć będzie obowiązek rozliczenia VAT z tytułu dokonanej dostawy.
Wprawdzie Pakiet VAT e-commerce to w pewnej mierze zestaw rozwiązań fakultatywnych, a więc ich wdrożenie w miejsce standardowych reguł VAT, zależeć będzie od indywidualnej decyzji podatnika, to jednak powinni się nim zainteresować wszyscy podatnicy prowadzący działalność o charakterze transgranicznym B2C, nawet o relatywnie niedużej skali.
Wskazaną powyżej grupę podmiotów szczególnie zainteresują więc nasze najbliższe wpisy na blogu dotyczącej poszczególnych zasad opodatkowania w e-commerce i ich wpływu na biznes.