Dyrektor KIS potwierdza możliwość amortyzacji „starszych” samochodów osobowych wg podwyższonego limitu
Od 1 stycznia 2019 r. ustawy o podatkach dochodowych przewidują wyższy limit kwotowy, po przekroczeniu którego odpisy amortyzacyjne naliczane od wartości początkowej samochodu osobowego nie stanowią kosztu podatkowego. Do końca ubiegłego roku limit ten wynosił 20 tys euro, natomiast obecnie jest to 150 000 zł. Ustawodawca w przepisach przejściowych nie odniósł się bezpośrednio do kwestii tego w jaki sposób stosować nowy (podwyższony) limit do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2019 r (tzw. „stare” samochody osobowe).
Brak przepisów przejściowych w takiej sytuacji przemawia co do zasady za stosowaniem nowych regulacji do wszelkich stanów faktycznych objętych regulacją, chyba że naruszona mogłaby zostać w ten sposób zasada ochrony praw nabytych przez podatników w poprzednim stanie prawnym. Z drugiej strony, regulacje prawne przyjmowane w ostatnich latach obchodzą się z tą wydawałoby się fundamentalną zasadą w sposób czasami frywolny – czego dobrym przykładem de facto retroaktywne (lub, jak wolał to określać resort finansów, „retrospektywne”) stosowanie przepisów o MDR. Wątpliwości po stronie podatników nadal więc istniały – czy od początku roku 2019 do odpisów amortyzacyjnych od „starych” samochodów osobowych można stosować podwyższony limit w wysokości 150 000 zł czy też stosować poprzedni limit w wysokości 20 tys. euro?
Ostatecznie, Dyrektor KIS potwierdził, że podatnicy mają prawo stosować nowy podwyższony limit, pomimo braku przepisów przejściowych w ustawie nowelizującej (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 16 maja 2019 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.257.2019.1.ES). Oznacza to, iż dotychczas dokonane odpisy amortyzacyjne do końca 2018 r. nie powinny być korygowane, natomiast od początku 2019 r. do nieamortyzowanej jeszcze wartości samochodu osobowego należy stosować podwyższony limit kosztowy w wysokości 150 000 zł (niezależnie od daty wprowadzenia pojazdu do ewidencji środków trwałych).