Czy anulowanie faktury jest możliwe?
Można byłoby przewrotnie odpowiedzieć – to zależy. A od czego?
Odpowiedzią mogą być wnioski, które przedstawione zostały w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 marca 2019, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.12.2019.2.RSZ.
Spółka – Wnioskodawca produkująca urządzenia rozdzielcze wystawiła fakturę, którą ujęła w rozliczeniach VAT miesiącu wystawienia faktury. Kontrahent zakwestionował tak wystawioną fakturę uznając, że wykracza ona poza zakres finansowy umowy. Próba zawarcia ugody sądowej w tym zakresie również skończyła się fiaskiem.
W związku z tym Spółka zadała pytanie: Czy ma prawo anulować fakturę, o której mowa w art. 106b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z brakiem akceptacji faktury VAT sprzedaży przez kontrahenta oraz brakiem możliwości zawarcia ugody?
Wnioskodawca w prezentowanym stanowisku stwierdził, że ma prawo do anulowania faktury w okolicznościach przedstawionych w stanie faktycznym.
Dyrektor KIS uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.
Dyrektor KIS w w/w interpretacji przywołał argumenty odwołując się zarówno do kwestii niewprowadzenia faktury do obrotu prawnego, jak również wskazał co jego zdaniem należy przez te okoliczności rozumieć, tym bardziej, że przepisy tego zagadnienia w ogóle nie regulują. Kwestia anulowania faktur sprzedaży wypracowana została przez praktykę, tym samym dobrze jest ją znać.
Zgodnie z interpretacją niewprowadzenie faktury do obrotu może mieć miejsce gdy:
- faktura nie zostanie wysłana do kontrahenta, bądź
- faktura zostanie wysłana, ale nie zostanie odebrana przez kontrahenta, bądź
- faktura zostanie wysłana i odebrana, a następnie odesłana przez kontrahenta (w taki sposób, że podatnik posiada oba egzemplarze faktur – oryginał i kopię – a kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach) a jednocześnie nie doszło do zrealizowania transakcji (świadczenia usługi, dostawy towarów).
Tym samym, a contrario, jeżeli w rzeczywistości doszło do transakcji, a faktura została wysłana i odebrana, a następnie odesłana przez kontrahenta nie może być anulowana.
Podsumowując powyższe, anulowanie faktury jest możliwe pod warunkiem niewprowadzenia jej do obrotu prawnego, w przeciwnym wypadku można narazić się na zarzut niezaewidencjonowania wystawionej faktury sprzedaży. Warto przy analizie danego przypadku zadać sobie pytanie: czy doszło do zrealizowania transakcji oraz czy faktura skutecznie dotarła do kontrahenta?