Ciągle nie wiadomo, które jednostki budżetowe podlegają centralizacji rozliczeń VAT w ramach powiatu
Oczywistym jest, że jednostki samorządu terytorialnego nie stanowią obszaru oszustw i nadużyć w zakresie VAT. Skoro muszą rozliczać tę daninę, to chciałyby wiedzieć jak to robić, żeby nie narazić się na błędy i sankcje. Ciągle jednak w tym obszarze jest sporo tematów kontrowersyjnych, np. kwestia objęcia centralizacją niektórych jednostek budżetowych, takich jak Powiatowy Urząd Pracy (PUP), Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego (PINB), Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej (KMPSP). Są to jednostki wprawdzie tworzone przez powiat, jednak są częścią administracji rządowej, zaś finansowane są przez powiat ze środków pochodzących z budżetu państwa.
Sprawa wydawała się przesądzona po wydaniu przez Ministerstwo Finansów broszury informacyjnej z 24 listopada 2016 r. dotyczącej zasad centralizacji VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, gdzie uznano, że brak jest podstaw do objęcia tych jednostek scentralizowanymi rozliczeniami VAT powiatu. Broszura nie ma jednak mocy ochronnej dla podatników. Takie stanowisko prezentują też organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.
Zamieszanie powstało jednak po wyroku WSA w Gliwicach z 2 sierpnia 2017 r. (sygn. akt III SA/Gl 568/17), który uznał za konieczne scentralizowanie tych jednostek w rozliczeniach VAT powiatu. Z kolei wcześniej odmienne zdanie wyraził WSA we Wrocławiu w dwóch wyrokach: z 13 lipca 2017 r. (sygn. akt I SA/Wr 417/17) oraz z 6 czerwca 2017 r. (sygn. akt I SA/Wr 198/17). Oczywiście najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby wydanie przez MF interpretacji ogólnej bądź tzw. objaśnień podatkowych. Pytanie czy można by tu zastosować utrwaloną praktykę podatkową. Jest to nowa instytucja i nie ma dotychczas praktycznych doświadczeń z jej stosowaniem. Więc póki co, aby mieć pewność co do prawidłowości rozliczeń każdy powiat powinien uzyskać własną interpretację indywidualną.